Novela zákona o praní špinavých peněz od 1. 1. 2025
Play preview Přehrát ukázku
Videozáznam
4.2.2025 (Út)
3 h 16 min.
Bc. Zdeněk Vondrák

Novela zákona o praní špinavých peněz od 1. 1. 2025

Popis
Přepis
Dotazy (79)
Hodnocení (71)

Témata

  • Zákon o praní špinavých peněz,
  • Mezinárodní sankce - registr a jeho povinné použití
  • Registr skutečných vlastníků a s ním související povinnosti
  • Whistleblowing – další povinnosti pro povinné osoby

Pro koho je školení určeno

Povinným osobám podle zákona o AML, tedy účetním, daňovým poradcům, realitním makléřům, advokátům, prodejcům použitého zboží a to ať podnikají jako fyzická osoba nebo v rámci právnických osob.

Související události

Štítky

Bc. Zdeněk Vondrák

Daňový poradce, absolvent MU Brno. Od roku 1992 vede účetně poradenskou firmu. Věnuje se daňovému poradenství, vedení účetnictví, autorské a lektorské činnosti specializované na správu daní. Specializuje se také na soukromé právo, účetnictví a daň z příjmů.

Všechna školení lektora (16)

Co říkají naši zákazníci

Účetní ve firmě COMPEK MEDICAL SERVICES, s.r.o.
Šárka Holečková
Věrný předplatitel od roku 2020
Účetní ve firmě COMPEK MEDICAL SERVICES, s.r.o.

„Videolektor mi pomáhá udržet si základní přehled v různorodých oblastech účetnictví – sleduji aktuální školení a podle potřeby se mohu vracet ke konkrétním pasážím nebo si vše pročíst v přepisu. Oceňuji možnost dodatečně se doptat lektora i to, že nemusím nikam cestovat a přesto mám k dispozici kvalitní vzdělávání. Velmi si cením odbornosti přednášejících, především pana Marka Reinohy a paní Ing. Hany Ondruškové, která na mě opravdu silně zapůsobila.“

Auditor, majitel firmy Skala, s.r.o.
ThDr. Ing. Pavel Skala
Věrný předplatitel od roku 2014
Auditor, majitel firmy Skala, s.r.o.

„Nemusím chodit na přednášky. Stačí se jen posadit k počítači a potřebné informace jsou na světě. Navíc je zde výborná odborná a pedagogická úroveň přednášejících. Vřele doporučuji všem, kteří chtějí ušetřit čas, ale taky peníze.“

logo ekus
Ing. Miroslava Zbořilová
Věrná předplatitelka od roku 2018
Daňová poradkyně a jednatelka firmy EKUS HK, s.r.o.

„Již řadu let využíváme předplatné školení ve Videolektorovi a s radostí mohu tuto službu doporučit i ostatním. Oceňuji zejména kvalitu lektorů, široký záběr témat i možnost neomezeně se vracet k záznamům školení.“

Jak pracovat s videozáznamem

1

KROK 1

Videozáznam můžete sledovat kdekoliv, kde máte přístup k internetu. Stačí se jen přihlásit k vašemu uživatelskému účtu. Můžete jej sledovat přímo na webu Videolektora nebo si záznam stáhnout a pustit třeba na cestách nebo na chatě.

2

KROK 2

Každý videozáznam je pro vás připraven ke zhlédnutí do 5 pracovních dní od živého vysílání školení. Jakmile bude videozáznam online, upozorníme vás e-mailem. Přehled nově vydaných videozáznamů, uvidíte také po přihlášení k vašemu uživatelskému účtu.

3

KROK 3

Celý videozáznam obsahuje zpravidla víc jak 3 hodiny plné informací. Můžete si jej pustit od první do poslední minuty, ale také si jednoduše vyberete díky obsahu nebo prezentaci pod videem jen určitou část, která vás zajímá.

Videolektor nabízí

tmp -ikona

Dotazy po skončení školení

I po ukončení školení můžete pokládat dotazy a vést tak diskuse jak mezi sebou, tak s našimi specialisty a občas i přímo s lektorem. Nově vám na dotazy odpovídá také náš Honza - virtuální poradce, který poskytne odpověď na dotaz ihned.

tmp -ikona

Účast na živých vysíláních

Nadcházejících školení se můžete zúčastnit online a v průběhu můžete pokládat lektorovi živé dotazy. Stačí se na ně předem přihlásit. Po skončení budou k dispozici jak záznam, tak veškeré materiály.

tmp -ikona

Pokročilé vyhledávání

Díky pokročilému vyhledávání v zákaznické sekci můžete jednoduše nalézt informace napříč školeními a dotazy od zákazníků.

tmp -ikona

Minimálně 50 nových školení

Během 12 měsíců připravíme minimálně 50 nových školení, která se budou týkat změn v zákonech a předpisech, ale také nabídnou výklad postupů a praktické příklady."

tmp -ikona

Interaktivní testy

Pro ověření znalostí k dané problematice slouží interaktivní testy. Ihned obdržíte výsledky a můžete se v záznamu podívat na ty pasáže, ve kterých jste chybovali.

tmp -ikona

Neomezené přehrávání

Záznamy z školení spustíte v libovolném prohlížeči přímo na vašem počítači, tabletu nebo chytrém telefonu. A přehrát si je můžete kolikrát budete potřebovat.

Načíst nové
Položit dotaz
Typ dotazu
user avatar

Ověřený uživatel

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 01. 04. 2025, 09:57
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 2

Evidence majetku?

user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Přidáno: 12. 03. 2025, 07:00
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 2

Společnost vlastní pozemky - neobchoduje s nimi. Jde převážně o zemědělskou půdu. Musí oznámit povinnou osobu FAÚ kvůli situaci, kdyby někdy v budoucnosti chtěla pozemek prodat?

user avatar

Ověřený uživatel

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 06. 03. 2025, 13:10
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 1

Dobrý den, prosím o stručné shrnutí povinností z hlediska AML u osob obchodujících s ojetými automobily.
Konkrétně se mi jedná o lustraci prodávajících i ze zemí EU.
Děkuji L. Karabcová

user avatar

Ověřený uživatel

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 27. 02. 2025, 12:32
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 2

Dobrý den, firma má 3 společníky a poskytuje služby a maloobchod. Nemá živnostenský list na účetní práce. Letos založily 2 stejní společníci novou firmu a chtějí, aby účetní zaměstnaná první firmou na HPP vedla účetnictví i té nové firmy. Používala by k tomu SW první firmy a práce by fakturovala. Musí si první firma zřídit na účetní práce živnostenský list a nahlásit povinnou osobu dle Zák. AML nebo by byla povinnou osobou ta účetní?

user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Přidáno: 27. 02. 2025, 11:51
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 1

Dobrý den, musí se právnická osoba, která má v předmětu podnikání Účetnické a auditorské činnosti; daňové poradenství registrovat, i když tuto činnost fakticky nevykonává?
Moc děkuji

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Přidáno: 26. 02. 2025, 11:08
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 1

Dobrý den, chci se zeptat, kdo všechno je povinen hlásit povinnou osobu?

user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Přidáno: 18. 02. 2025, 09:42
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 1

Dobrý den,
jak je to v případě ukončení živnosti na vedení účetnictví a daňové evidence v průběhu února 2025 - je třeba se i tak registrovat do AML?
Děkuji.

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Přidáno: 17. 02. 2025, 14:25
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 1

Dobrý den,
má prosím povinnost zavést a případně také uveřejnit na webu Vnitřní oznamovací systém (VOS) povinná osoba (realitní zprostředkovatel či účetní), která je fyzickou osobou podnikající, bez zaměstnanců?
Děkuji.

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Přidáno: 04. 02. 2025, 13:37
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 0

Pokud jsme dosud AML neřešili (pouze ústně), jak to teď prosím napravit?

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Přidáno: 04. 02. 2025, 13:36
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 0

Když mám klienta několik let soustavně (např. 20 let). Mám mít uchované podklady jen za posledních 10 let a pak je zlikvidovat nebo je musím mít uchované za celou dobu vztahu?

00:00:04 Takže i za mě dobrý den, vážené kolegyně, vážené, vážení kolegové, zdravím vás u semináře, který má takové dost nepříjemné téma, ale bohužel se s tím musíme nějakým způsobem poprat. Dovolím si jenom na začátku pozdravit naše kolegy ze Znojma, doufám, že se brzo uvidíme a jenom si dovolím na začátku tady lehce se představit.
00:00:36 Já jsem daňovým poradcem od roku 1999, spíše se specializuji na správu daní a zastupování klientů při kontrolách a podobných věcech, a moje žena je taktéž daňovou poradkyní a já jaksi vždycky uvádím, při takových náročných profesích se člověk musí trošku odreagovat, proto se ve volných chvílích snažím létat balonem, proto se i naše mateřská firma jmenuje Flying Accountant. Dnes se budeme bavit zejména o AML, ale já bych si dovolil začít malinko něčím jiným, GDPR. Ono totiž to s tím souvisí. Já se budu snažit to projet jenom tak, rychle, z některých těch titulů.
00:01:22 Jedná se totiž o to, že v rámci GDPR je vám řečeno, abyste měli to nejnutnější a abyste vlastně nesbírali žádné doklady, které vlastně nepotřebujete a měli je jenom po určitou dobu. Kdežto AML vám říká, musíte to mít shromážděné co nejvíc a v tom případě ty doklady musíte mít někde uskladněné, takže vy musíte vlastně hlídat to, abyste měli těch dokladů co možná nejvíc pro AML, ale měli je po nezbytně nutnou dobu v rámci GDPR. Naráží to hlavně na sebe třeba v okamžiku, kdy se bavíme o kopírování osobních dokladů. GDPR říká, musíte mít souhlas, AML říká, souhlas mít nemusíte.
00:02:14 Takže tyto dva zákony jdou proti sobě. Jenom dotaz, neběží čas. Čili tady vidíte, co to je GDPR. Je to opět nařízení Evropského parlamentu, týká se žijících fyzických osob čili vlastně těchto, tyto údaje vlastně byste měli eventuálně sledovat u těch žijících fyzických osob. No a tady vidíte jako osobní údaje čili v tomto případě my sbíráme ty osobní údaje, kdy musíte bezchybným způsobem identifikovat toho dotyčného, který proti vám sedí. Tady jsou zaznamenány i citlivé údaje, to znamená, že to jsou ty osobní údaje, které vypovídají o národnostním, rasovém, etnickém původu apod.
00:03:07 To jsou prostě citlivé údaje, které když si budete zaznamenávat v rámci AML, tak tam je až tak nepotřebujete, a jsou to ty citlivé údaje na které se tento zákon vztahuje. Proč GDPR? No, tady vidíte tu hlavní, hlavní důvod. Důvodem je to, že se měly postihnout giganty, jako jsou Facebook a Google, aby vlastně ty osobní údaje, které sbírají, aby měly co nejmenší možnost je nějakým způsobem distribuovat. Toto je jenom ukázka.
00:03:40 Vezměte si, že to je z roku 2018 a tehdy jsem si, přestože jsem na tom Facebooku nebyl nijak moc, tak jsem se pokusil stáhnout si data, které o mně Facebook měl a ten soubor měl 1,5 GB. Tak si uvědomte, co vlastně v této chvíli ten Facebook na vás sbírá a toto je ten hlavní důvod, proč se GDPR dělalo. Nicméně tam se potom řeklo, že nemůže, že není právně možné, aby to bylo vztaženo jenom na Facebook a Google, takže se to vztáhlo na všechny, stejně tak jako později AML. Takže tady vidíte jako, že ten zákon po vás chce, abyste měli prostě co nejmenší ty údaje.
00:04:26 Osobní údaj, z něhož lze dovodit identitu žijící fyzické osoby čili jméno, příjmení apod., čímž vy jste povinni identifikovat toho vašeho klienta pro účely AML. Opět zběžně, tady vidíte zpracování, evidence, to jsou víceméně pojmy, které si můžete nastudovat za domácí úkol, ale tady je důležité, zákon o zpracování těch osobních údajů.
00:04:55 Vztahuje se pro splnění právní povinnosti, která se na toho správce vztahuje, je nezbytné pro splnění smlouvy, je to nezbytné ve veřejném zájmu apod., takže v tomto případě zákonnost zpracování osobních údajů je na vaší straně dána tím, že zákon o praní špinavých peněz po vás tyto údaje požaduje. A tady vidíte, zpracování je nezbytné pro splnění právní povinnosti, která se na toho správce vztahuje čili tady je právo Unie, protože zákon o praní špinavých peněz je unijním zákonem.
00:05:39 Co se týče souhlasu dítěte, mě to ani nenapadlo, ale byl jsem nedávno upozorněn na to, že třeba u toho dítěte máte problém pokud zpracováváte mzdy a máte zaměstnance, který vám přinese potvrzení, že jeho děti chodí do základní školy, ale on už je u vás pár let a najednou dítěti je 18 a vy byste měli mít souhlas toho dítěte, protože to už je v tu chvíli dospělý, že můžete zpracovávat jeho osobní údaje. To se přiznám, že nás nikoho nenapadlo.
00:06:16 Ono dokud se nic neděje, tak se nic neděje, ale v okamžiku, kdyby to dítě s tím začalo mít problém, že tam někdo zpracovává jeho osobní údaje, tak bohužel má pravdu. Zvláštní kategorie, nesmíte zpracovávat údaje rasový, etnický původ, politické názory apod. Tady pozor na genetické biometrické údaje. To je spíš jako pro vás varování. To jsou takové ty docházkové systémy.
00:06:43 Pokud tam budu mít otisk palce a tam bude zaznamenáno tento palec může dovnitř, tak je to relativně v pořádku, ale pokud je tam zaznamenáno Vondrák může dovnitř, tak v tu chvíli už je to speciální kategorie a musíte mít souhlas Úřadu pro ochranu osobních údajů.
00:07:04 Zpracování pro účely personalistiky, mezd a daní, to jsou věci, kdy vlastně jako vy byste měli eventuálně mít tyto údaje pro tyto účely, ale měli byste to mít od klienta nějakým způsobem odsouhlaseno čili v tomto případě pozor na to, tyto, tyto podmínky byste měli mít podchyceny ve své smlouvě s tím klientem, kde se budou doklady uklada, ukládat, jakým způsobem si je budete předávat apod. Správce musí být schopen doložit, že zpracování je prováděno v souladu s tímto nařízením. V této chvíli, abyste je měli uloženy tam, kde se k tomu nikdo nedostane čili zabezpečení.
00:07:52 Měli byste být schopni zajistit neustálou důvěrnost, integritu. V okamžiku, kdy se vám, nedej Pán Bůh, ty doklady ztratí, tak v tu chvíli byste měli mít jako povinnost ohlásit Úřadu pro ochranu osobních údajů, že se vám ztratil třeba notebook, kde máte údaje o zaměstnancích, protože to je tzv. incident v oblasti osobních údajů. Co se týče lhůt pro archivaci, tady jsou vytaženy z různých zákonů, jak máte mít vlastně dlouho, ty zákony.
00:08:29 Jde o to, že když se začínalo řešit GDPR, tak tam Komora daňových poradců najala, najala právní kancelář, která nám měla vysvětlit, jak dlouho ty dokumenty máme mít. No a podle daňového řádu jsou to ty 3 roky. Jenže ta se dá prodlužovat. Dá se prodlužovat různými způsoby a jeden náš kolega udělal modelový příklad, kdy se s daňovou povinností 2016 dostal do roku 2239. Takže tam právní kancelář pochopila, že tam to fungovat nebude. Takže i vy byste měli mít někde nějaký interní předpis, jak dlouho máte mít ty doklady, jak dlouho je musíte skladovat, jak dlouho musíte archivovat účetnictví apod.
00:09:18 Nejsnazší je samozřejmě veškeré ty doklady rovnou přehodit tomu klientovi, ať si je eventuálně ztratí sám. Takže v tomto případě si to musíte nějakým způsobem vyřešit vy sami, ale nejsnazší je prostě vrátit to tomu klientovi. Když on si je zlikviduje, od nás nikdy nepřišlo žádné stanovisko, jako můžete to vyhodit, to prostě nikdy. Tady vidíte, že zpracování osobních údajů není, není vlastně nutné řešit s Úřadem pro osobní, ochranu osobních údajů, protože to zpracování za účelem vedení účetnictví nemusí být s nimi odsouhlaseno.
00:10:01 Tady vidíte, co se týče zpracování, to bych vám opravdu nechal jako za domácí úkol, nicméně tady vřele doporučuji zmapování současného stavu, jaké údaje máte, odkud, proč tak dlouho, jestli jsou tam zaměstnanci nebo jako další věci, to znamená, že jakým způsobem to GDPR máte vyřešeno. Ideální je revidovat smlouvy. Domluvit se prostě, ať vám na to někdo se podívá, když budete mít, zpět, vrátím. Na všech školeních, když se ptám, jako jestli lidi postupují podle smluv, tak v mnoha případech se dozvídám, že prostě smlouvy nemají písemné.
00:10:46 Já jsem říkal, ale to je velká chyba, protože vy tu smlouvu máte, máte ji ústní a v případě, že by byly řešeny nějaké detaily, tak jste samozřejmě v horší pozici. Takže vřele doporučuji udělat písemné smlouvy a pokud si je stáhnete z internetu, tak je to vždycky samozřejmě horší, takže ideální, aby vám to někdo zkoukl z oblasti práva. Vřele doporučuji i dotaz na IT, to znamená, že jestliže ten dotyčný je externista nebo zaměstnanec, jak je u vás zabezpečeno, jak se to může eventuálně, prostě, někdo k vám dostat. Jenom takové varování.
00:11:30 Nejsnazší místo na probourání do sítě jsou vždycky WiFi routery, protože když si je někdo koupí, tak je připíchne do sítě, pověsí na zeď a prakticky nikdo to heslo admin albin nepředělá, takže tam se dostane prakticky kdokoliv. Stejně tak jako dostat se na software, jestli ten váš software je zálohován, jestli prostě se tam někdo eventuálně může dostat, když ty data máte na cloudu, tak jestli jsou nějakým způsobem chráněna apod.
00:12:07 Takže tady jenom upozorňuji, že prostě tyto dva zákony spolu souvisí a je naprosto ideální, když si to nějakým způsobem vyřešíte a budete mít prostě posichrováno tak, abyste ty doklady měli jenom to, co potřebujete po nezbytnou dobu. No, tady je takový trošku humor na začátek, když si tam vyjedete AML, tak vám vypadnou tyto věci, nicméně nás zajímá to opatření proti praní špinavých peněz. Ten zákon se ve skutečnosti jmenuje o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
00:12:48 My jsme říkali, že se tady hlavně budeme bavit o té novele pro 2025, ale já to beru tak, že spousta lidí tento zákon naprosto ignorovala a teď se o to začíná zajímat, takže my to prostě bereme tak, že vyložíme si ty pojmy a budeme řešit to, co vlastně v rámci tohoto zákona máte udělat. On se jmenuje o legalizaci výnosu z trestné činnosti. Nemůže se jmenovat o praní špinavých peněz, protože jak jsem byl legislativci poučen, tyto lido, zlidovělé výrazy v názvu zákona být nemůžou. Legalizace výnosů z trestné činnosti může souviset se vším. Perou se tady peníze, to si nebudeme povídat, že ne.
00:13:41 V nedávné době tady byly odhaleny určité řetězce, něco bylo napojeno na Rusko, něco bylo napojeno na italskou mafii, takže ty peníze se tady perou zcela určitě. Jsou to peníze z drog a hlavně z obchodu s lidmi. Prostě těch věcí, které tady jsou, je samozřejmě hodně. Já už jsem slyšel takové ty argumenty, já nemám problém, ten můj klient je naprosto v pohodě, jako ten se ničeho neúčastní.
00:14:13 Mám teď za sebou řízení, kdy vlastně byl odhalen jakýsi řetězec a v tom řetězci jedna firma kromě toho, že se tam zabývala nějakým, nějakou nelegální činností, tak tam byla i legální činnost, kterou vykonala pro toho mého klienta a v tu chvíli se řešilo, jestli tento klient je namočen do té činnosti, které, která tam probíhala anebo jestli to bylo opravdu něco legálního. No a v tu chvíli ta kontrola samozřejmě přišla i na tohoto klienta. On se na nás potom obrátil, to není náš jako skalní klient, ale obrátil se z toho důvodu, že prostě furt nechápal, co to tam po něm chtějí.
00:14:54 A už ta kontrola probíhá půl roku a pořád ještě doložte a doložte, takže se snažíme toho klienta nějakým způsobem bránit. A tady vidíte, ten klient provádí naprosto legální činnost, není nijak prostě zainteresován v jakémkoliv praní špinavých peněz, ale ta kontrola na něj prostě dopadla.
00:15:14 No a v ten okamžik je to o tom, že když přijde ta kontrola na tohoto klienta, tak zároveň se může začít zajímat o to, jestli ta paní účetní, ten pan účetní, ten daňový poradce, který tam vlastně zpracovává tohoto klienta, tak jestli má v pořádku systém AML a jestli tam náhodou nebyly důvody, aby ten dotyčný oznamoval nějaké věci, které vlastně s tímto zákonem souvisejí.
00:15:47 Takže pozor na to, není to o tom, že bychom měli klienty u kterých se musíme bát, ale hlavně tento zákon je postaven čistě na administrativě, to znamená, že váš klient je křišťálově čistý, křišťálovější být ani nemůže, ale hlavní dotaz je na to, jestli jste se na všechno zeptali a jestli na to máte papír. Já vám na konci ukážu judikaturu, která říká, že prostě tady k ničemu nemuselo dojít, ale to, že jste neměli papír, tak tady může to být postiženo nějakou sankcí. Jenom upozorňuji, v rámci toho AML, když se budeme bavit o povinných osobách, tak tady se musí jednat o podnikatele.
00:16:35 Už na to tady byly taky dotazy. Čili jsem zaměstnanec, účetní ve výrobní firmě, zákon o AML mě nezajímá, ale jakmile mám živnostenský list, tak v ten okamžik jsem povinnou osobou, jsem, v tu chvíli patřím mezi povinné osoby. Takže není podstatné jestli máte zisk, nemáte zisk apod., činnost vykonávaná podnikatelem. Tady vidíte, co všechno souvisí vlastně s tou novelou. Je to směrnice EU a tady vidíte zákonné podklady.
00:17:20 Je to, týká se nás tedy zákon o praní špinavých peněz, trestní zákoník, trestní odpovědnost právnických osob, omezení plateb v hotovosti, některé požadavky na systém vnitřních zásad a provádění mezinárodních sankcí. On totiž i ten trestní zákoník myslí na to, že tam jsou paragrafy na legalizaci příjmů z trestné činnosti, třeba i z nedbalosti, financování terorismu, nepřekažení trestného činu, neoznámení trestného činu a porušení mezinárodních sankcí.
00:17:52 Takže tady už se bavíme o tom, že už nejsme ve finančních sankcích, ale tady jsme v trestní odpovědnosti, která může být postižena i odnětím svobody. FAÚ neboli Finanční analytický úřad, to je ten úřad, který nás, co se týče tohoto zákona, bude zajímat. Vznikl jako samostatný správní úřad, předtím byl Finanční analytický útvar čili součást Ministerstva financí a ten vlastně řídí ta opatření v rámci AML v ČR a je to koordinátor pro mezinárodní sankce a kontrolní orgán pro AML. Co se tam vlastně děje?
00:18:38 Povinné osoby dají oznámení o podezřelém obchodu, celní a finanční správa může dát nějaký podnět, zahraniční finanční úřad může dát informaci a případně jiný podnět z jiného správního orgánu, no a FAÚ to vyhodnocuje. FAÚ to vyhodnocuje v tom smyslu, že říká, ano, tady přišlo hlášení na firmu XY, že tam je jakýsi podezřelý obchod a on to vyhodnotí, jestli ho to zajímá nebo ne.
00:19:07 A jestliže třeba přijde od povinné osoby, pak od celní správy případně od jiného finančního úřadu přijde jakési celkové hodnocení, tak už se FAÚ nad tím zamyslí a říká, ano, ale tady těch informací už je hodně, tak v tom případě zahájíme jakési šetření a on může dát podnět buď trestní oznámení na policii, nebo informace finanční správě, případně, když se zjistí, že se to týká zahraničních osob, tak je to zahraniční finanční úřad případně jiný státní orgán čili podněty k soudům apod.
00:19:43 Čili tady vidíte, že vlastně ten FAÚ to nějakým způsobem zpracovává a on samozřejmě provádí i tu kontrolní činnost. Myslím si, že té kontrolní činnosti zatím není tolik a to z jediného důvodu, že Finanční analytický útvar zatím není až tak jaksi personálně obsazen. V případě, že bude více personální, personálně obsazen, tak těch kontrol můžeme očekávat víc. A tak jako dnes, když je vám zahájena daňová kontrola, tak to není z toho důvodu, že by se jelo podle nějakého seznamu a teď jsme v plánu, budeme kontrolovat C, tak budeme kontrolovat firmy od C, to rozhodně ne.
00:20:26 Dnešní daňové kontroly jsou zahajovány výlučně na základě podnětů, to znamená, vypadlo něco z kontrolního hlášení, je nějaký podnět z různých míst, ale může to být právě i na základě podnětu z Finančního analytického útvaru. Kontrolní orgány vlastně, co se týče finanční správy, tak ty se zatím na to AML příliš nezaměřují, protože není až tak důvod, ale v okamžiku, kdy vlastně se na to začnou zaměřovat, tak pozor na to. Ukážu vám na konci protokol z kontroly u našich kolegů, kteří vlastně se s tím už setkali a rozhodně to nebyla procházka růžovým sadem.

Celý přepis si můžete zobrazit po zakoupení školení.

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Přidáno: 20.02.2025, 12:56

user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Přidáno: 16.02.2025, 14:14

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Přidáno: 14.02.2025, 17:50

Pan Vondrák je vždy jistota kvalitního školení. Podklady jsou skvělé, ale určitě bych uvítala navíc vzory dotazníků. . .

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Přidáno: 06.02.2025, 14:27

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Přidáno: 06.02.2025, 09:34

user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Přidáno: 05.02.2025, 11:03

user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Přidáno: 05.02.2025, 09:45

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 04.02.2025, 16:57

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Přidáno: 04.02.2025, 16:41

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Přidáno: 04.02.2025, 16:12