Daň z příjmů právnických osob 2025 a daňové přiznání za rok 2024
Play preview Přehrát ukázku
Videozáznam
30.1.2025 (Čt)
4 h 10 min.
Ing. Christian Žmolík

Daň z příjmů právnických osob 2025 a daňové přiznání za rok 2024

Popis
Přepis
Dotazy (104)
Hodnocení (64)
Školení je zaměřeno na vybrané problémy týkající se novelizovaných ustanovení zákona o daních z příjmů právnických osob. Posluchačům bude poskytnut podrobný výklad všech novelizovaných ustanovení platných pro rok 2025 a dále budou připomenuty nejdůležitější změny v roce 2024 (konsolidační balíček) v návaznosti na podávání daňového přiznání za rok 2024. Poté si projdeme daňové přiznání, ve kterém upravíme výsledek hospodaření na základ daně.

Témata

  • Připomenutí největších změn v oblasti DPPO v roce 2024
  • Novela předpisů pro rok 2025
  • Platný tiskopis daňového přiznání na rok 2024.
  • Úprava výsledku hospodaření na základ daně.
  • Položky zvyšující výsledek hospodaření.
  • Položky snižující výsledek hospodaření.
  • Daňové a nedaňové náklady.
  • Tvorba rezerv na opravu hmotného majetku.
  • Tvorba opravných položek k pohledávkám.
  • Položky snižující základ daně.
  • Položky odčitatelné od základu daně.
  • Výpočet daňové povinnosti.
  • Slevy na dani.
  • Zálohy na daň.
  • Lhůty pro podání daňového přiznání.
  • Způsoby podání daňového přiznání.
  • Obsah jednotlivých řádků daňového přiznání

Pro koho je školení určeno

Účetní, daňové poradce, auditory, pracovníky ekonomických úseků a osoby, které ve své profesi využívají zákon o dani z příjmů právnických osob

Související události

Štítky

Ing. Christian Žmolík

Daňový poradce. Absolvent Ekonomické fakulty Vysoké školy Báňské - Technické univerzity Ostrava, obor národohospodářství. Dlouhou dobu působil jako metodik daně z příjmů právnických osob ve státní správě. Nyní je zaměstnán v soukromé poradenské společnosti ABC.TAXES, s.r.o. Zkušený lektor s bohatou publikační činností. Specializuje se především na problematiku daně z příjmů právnických osob, cestovních náhrad a daně silniční.

Všechna školení lektora (13)

Co říkají naši zákazníci

Účetní ve firmě COMPEK MEDICAL SERVICES, s.r.o.
Šárka Holečková
Věrný předplatitel od roku 2020
Účetní ve firmě COMPEK MEDICAL SERVICES, s.r.o.

„Videolektor mi pomáhá udržet si základní přehled v různorodých oblastech účetnictví – sleduji aktuální školení a podle potřeby se mohu vracet ke konkrétním pasážím nebo si vše pročíst v přepisu. Oceňuji možnost dodatečně se doptat lektora i to, že nemusím nikam cestovat a přesto mám k dispozici kvalitní vzdělávání. Velmi si cením odbornosti přednášejících, především pana Marka Reinohy a paní Ing. Hany Ondruškové, která na mě opravdu silně zapůsobila.“

Auditor, majitel firmy Skala, s.r.o.
ThDr. Ing. Pavel Skala
Věrný předplatitel od roku 2014
Auditor, majitel firmy Skala, s.r.o.

„Nemusím chodit na přednášky. Stačí se jen posadit k počítači a potřebné informace jsou na světě. Navíc je zde výborná odborná a pedagogická úroveň přednášejících. Vřele doporučuji všem, kteří chtějí ušetřit čas, ale taky peníze.“

logo ekus
Ing. Miroslava Zbořilová
Věrná předplatitelka od roku 2018
Daňová poradkyně a jednatelka firmy EKUS HK, s.r.o.

„Již řadu let využíváme předplatné školení ve Videolektorovi a s radostí mohu tuto službu doporučit i ostatním. Oceňuji zejména kvalitu lektorů, široký záběr témat i možnost neomezeně se vracet k záznamům školení.“

Jak pracovat s videozáznamem

1

KROK 1

Videozáznam můžete sledovat kdekoliv, kde máte přístup k internetu. Stačí se jen přihlásit k vašemu uživatelskému účtu. Můžete jej sledovat přímo na webu Videolektora nebo si záznam stáhnout a pustit třeba na cestách nebo na chatě.

2

KROK 2

Každý videozáznam je pro vás připraven ke zhlédnutí do 5 pracovních dní od živého vysílání školení. Jakmile bude videozáznam online, upozorníme vás e-mailem. Přehled nově vydaných videozáznamů, uvidíte také po přihlášení k vašemu uživatelskému účtu.

3

KROK 3

Celý videozáznam obsahuje zpravidla víc jak 3 hodiny plné informací. Můžete si jej pustit od první do poslední minuty, ale také si jednoduše vyberete díky obsahu nebo prezentaci pod videem jen určitou část, která vás zajímá.

Videolektor nabízí

tmp -ikona

Dotazy po skončení školení

I po ukončení školení můžete pokládat dotazy a vést tak diskuse jak mezi sebou, tak s našimi specialisty a občas i přímo s lektorem. Nově vám na dotazy odpovídá také náš Honza - virtuální poradce, který poskytne odpověď na dotaz ihned.

tmp -ikona

Účast na živých vysíláních

Nadcházejících školení se můžete zúčastnit online a v průběhu můžete pokládat lektorovi živé dotazy. Stačí se na ně předem přihlásit. Po skončení budou k dispozici jak záznam, tak veškeré materiály.

tmp -ikona

Pokročilé vyhledávání

Díky pokročilému vyhledávání v zákaznické sekci můžete jednoduše nalézt informace napříč školeními a dotazy od zákazníků.

tmp -ikona

Minimálně 50 nových školení

Během 12 měsíců připravíme minimálně 50 nových školení, která se budou týkat změn v zákonech a předpisech, ale také nabídnou výklad postupů a praktické příklady."

tmp -ikona

Interaktivní testy

Pro ověření znalostí k dané problematice slouží interaktivní testy. Ihned obdržíte výsledky a můžete se v záznamu podívat na ty pasáže, ve kterých jste chybovali.

tmp -ikona

Neomezené přehrávání

Záznamy z školení spustíte v libovolném prohlížeči přímo na vašem počítači, tabletu nebo chytrém telefonu. A přehrát si je můžete kolikrát budete potřebovat.

Načíst nové
Položit dotaz
Typ dotazu
user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Přidáno: 21. 01. 2026, 13:24
| Komentáře: 2

Dobrý den, PO má výnosové úroky z titulu poskytnutých úvěrů a zápůjček. Kdy je prosím možné tyto úroky brát jako nedaňové výnosy, např. když nejsou ještě uhrazeny apod.? Děkuji předem za odpověď, Vyčítalová

user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Přidáno: 10. 01. 2026, 17:48
| Komentáře: 2

jak zaúčtovat v s.r.o. DIP, který si zařídil jednatel je to do výše 48.tis. za rok. A jak ho uvést v DPPO?

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Přidáno: 27. 11. 2025, 18:16
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 2

Dle § 24 odst. 2 písm. d) ZDP) jsou jasně dané příklady daňově uznatelných nákladů členských příspěvků:
pokud povinnost členství vyplývá ze zvláštního zákona,
členství je nutnou podmínkou k provozování předmětu podnikání (činnosti),
příspěvky placené zaměstnavatelem za zaměstnance v případě, kdy členství zaměstnance je podmínkou k provozování předmětu podnikání (činnosti) zaměstnavatele,
členský příspěvek poplatníka organizacím zaměstnavatelů založeným podle zvláštního právního předpisu (zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů) a dále Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR do výše 0,5 % úhrnu vyměřovacích základů pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti za zdaňovací období nebo období, za které je podáváno daňové přiznání.

Příspěvky nejsou náklady na vzdělání, příspěvky ACCA nesplňují § 24 odst. 2 písm. d) ZDP). Je to tak?

Děkuji a hezký den

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Přidáno: 27. 11. 2025, 18:06
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 3

Dobrý den,
Mohou být daňově uznatelné členské příspěvky, které jinak nesplňují §24 odst 2 písmene d) ZDP (např. poplatky ACCA) pokud je uvedeme ve vnitřních předpisech jako benefit zaměstnanci (dle §§ 24 odst. 2 písm. j) bod 4. ZDP)?
Dále § 24 odst. 2 písm. j) bod 4. ZDP se týká jen nadlimitních plnění podle § 6 odst. 9 písm. d) ZDP a § 6 odst. 9 písm. g) ZDP nebo jakýchkoliv plnění pro zaměstnance uvedené ve vnitřních předpisech zaměstnavatele?
Moc děkuji a hezký den

user avatar

Ověřený uživatel

10 let s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

10 let s VL

Přidáno: 13. 11. 2025, 08:48
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 2

Dobrý den,
lze použít při zákonné tvorbě rezervy na opravu speciální účet u banky, který bude termínovaný tj. bude zde úročení?
Děkuji

user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Přidáno: 30. 09. 2025, 08:31
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 3

Majitel sro by chtěl koupit byt v Dubaji jako investici. Můžete mi prosím poradit, co to obnáší z hlediska účetnictví a daní? Na co si dát pozor? Postupuji stejně jako při pořízení bytu v ČR? Děkuji

user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Přidáno: 07. 08. 2025, 08:21
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 2

Dobrý den,

Zhotovitel plátce DPH rekonstruuje dům investorovi neplátci DPH, kteří mají ve smlouvě dohodnuté smluvní penále. Investor chce vystavit fakturu na smluvní penále. Otázka zní, bude penále vč. DPH nebo bez DPH když investor není plátce DPH. Děkuji

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Přidáno: 25. 06. 2025, 09:29
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 1

Dobrý den,
chci Vás poprosit o radu, do které odpisové skupiny zařadit přístavbu čerpací stanice a přemístění jímky na vyvážení. Stavba obsahuje přístavbu kiosku jako místnost pro obsluhu a kiosek pro zákazníky ČS. Přízemní přístavba o půdorysných rozměrech 7,7 x 8,87 m, ve tvaru obdélníka, kdy z jižní strany stěnu tvoří půlkruh se šestistranným zalomením, max. výška přístavby 3,5m. Konstrukčně je přístavba řešena kombinací ocelové rámové konstrukce a pórobetonových tvárnic, zastřešení plochou střechou s vyvýšenou atikou. V rámci stavby byla přemístěna jímka na vyvážení a ve stávajícím objektu ČS zřízeno druhé WC. Na tuto přístavbu bylo vydán Kolaudační souhlas s užíváním stavby od stavebního úřadu. Já bych zařadila do odpisové skupiny 5. Jaká odpisová skupina má být? Děkuji za odpověď
Ještě chci doplnit - kolaudační souhlas byl 14.2.2024. S tímto datem zařadit do užívání? Účetní odpisy budou měsíční, když je to v průběhu roku zařazeno? Děkuji

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Přidáno: 12. 06. 2025, 13:19
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 1

Dobrý den, mám dotaz k zákonné opravné položce dle § 8a ZoR. V roce 2024 jsme vytvořily zákonnou opravnou položku k nepromlčené pohledávce, u které od konce sjednané doby splatnosti uplynulo více jak 18 měsíců. OP byla vytvořena ve výši 50% neuhrazené rozvahové hodnoty pohledávky. Nyní mám dotaz týkající se vyplnění daňového přiznání k dani z příjmu právnických osob za rok 2024. Pokud předpokládám správně, tak se v žádném řádku přiznání vykazovat nebude. Bude se uvádět pouze v příloze č.1 II oddíl, tabulka C v řádku č. 6? Předem děkuji Černá

user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Dotaz k záznamu VYŘEŠENO
user avatar

Ověřený uživatel

5 let s VL

Přidáno: 10. 06. 2025, 07:59
| Naposledy upraveno: 19. 12. 2025, 17:08
| Komentáře: 2

Dobrý den, nezisková organizace malý spolek , mě požádali o zpracování daňového přiznání. Přišla jsem na to, že nemají v evidence budovu, kterou si sami kdysi dávno svépomocí postavili. Ale v majetku budovu nemají. Teď pořídili kotel, faktura je přes 100 tis. Je nějaká možnost jak dostat budovu do majetku? Můžu budovou vést s nulovou hodnotou když k tomu nemám žádné doklady? Navíc na kotel dostali dotaci. Nevím jak správně postupovat . Vedou jednoduché účetnictví, neplátci DPH. Předem děkuji.

00:00:05 Tak, omlouváme se za technické problémy se zvukem. Je to jenom technika, ale snad už je to vyřešené, takže začneme ještě jednou, ať to máte tedy úplně stoprocentní celé tu přednášku. Takže dobrý den, vítám vás na on-line semináři daň z příjmů právnických osob za rok 2025 a daňové přiznání samozřejmě taktéž na dani z příjmů právnických osob za rok 2024. To téma je jasně dané, ano, vyplývá už z toho názvu toho semináře. Takže pojďme se podívat, co konkrétně nás dneska bude čekat. Nejprve se podíváme na novely zákona o daních z příjmů, které byly v průběhu roku 2024.
00:00:51 Tady vám dopředu můžu říci, že jich moc nebylo, že byly vlastně tři. Dvě z toho začaly platit v průběhu roku 2024. Jedna ta novela platí od 1. ledna 2025 a to je ještě novela daně z příjmů fyzických osob, ale týká se benefitů, tak to zařadíme do toho našeho semináře, protože o benefitech se bavit budeme. Potom jsou ještě v legislativním procesu v Senátu dvě novely, ano, poměrně důležité. A navíc by měly platit zpětně od roku 2024, takže by měly být i s dopadem do daňového přiznání za rok 2024. Ale k tomu se podíváme trošičku blíže za chviličku.
00:01:34 No a protože těch změn opravdu nebylo mnoho v tom roce 2024 s dopadem do roku 2025, tak se ještě si připomeneme některá ustanovení z konsolidačního balíčku. Přece jenom těch změn tím konsolidačním balíčkem do zákona o daních z příjmů bylo poměrně hodně a některé opravdu velmi výrazné, takže si je připomeneme. A je to i s ohledem na to, že se budeme, budeme sestavovat daňové přiznání za rok 2024, tak ať si tady tyto větší změny připomeneme. No a potom bude následovat už přiznání k dani z příjmů právnických osob.
00:02:18 Nebude to tak, že bychom si vzali tiskopis a listovali tiskopisem a říkali si, kde je co na jakém řádku. Od toho jsou vlastně pokyny k vyplnění daňového přiznání. My se spíš zaměříme na ten proces úpravy výsledku hospodaření na základ daně, protože to je to, co se odehrává v daňovém přiznání, že výsledek hospodaření postupně vlastně změníme nebo upravíme do základu daně a vypočteme daň, ano.
00:02:47 Takže budeme vycházet z výsledku hospodaření, z něho vyloučíme náklady, které nejsou daňově uznatelné, ano, vyloučíme i výnosy, které se nezdaňují třeba z důvodu, že jsou osvobozené, za jakých podmínek si řekneme apod. a budeme mít takový hrubý základ daně. Potom ještě existují odčitatelné položky a položky snižující základ daně. Ty odčitatelné položky, to je daňová ztráta, výzkum a vývoj a odborné vzdělávání.
00:03:16 A co se týče položek snižujících základ daně, tak to jsou především dary, ano, kdy dáme dar, ten je nedaňový náklad a když splníme ty podmínky té dobročinnosti, tak můžeme ho uplatnit jako položku snižující základ daně. Už budeme mít daň vypočtenou tou správnou sazbou daně pro rok 2024. A dále máme možnost ještě tu daň snižovat o slevy, buď že zaměstnáváme osoby se zdravotním postižením, nebo že máme investiční pobídky, ano.
00:03:48 Dále si řekneme, zda nám vzniká povinnost platit zálohy na následující období a jaké zálohy naopak si můžeme započítat na to daňové přiznání za rok 2024, pokud jsme je platili v minulosti. No a úplně na závěr si povíme něco o lhůtách a způsobech podávání daňového přiznání. Není toho málo, ano, čeká nás celkem dost práce. Já vás poprosím, ano, klidně pište ty dotazy. Tady u tohoto semináře bývá poměrně hodně dotazů, takže vyčleníme si určitě čas na ty dotazy vždycky po každé přestávce a potom ještě i na závěr a budeme se snažit opravdu odpovědět na všechny.
00:04:34 Takže využívejte nebo využijte toho, že jste teď on-line a když nebude něco jasné, tak ten dotaz tam napište. Takže jdeme nejprve na ty novely zákona o daních z příjmů. Začneme tedy tím konsolidačním balíčkem. Ten tedy ve sbírce vyšel už na konci roku 2023. Projdeme si, ano, teď zase jenom heslovitě. Za chviličku se podíváme, ano, už na ty jednotlivé body konkrétněji. Máme tam, nebo tím konsolidačním balíčkem se do zákona o daních z příjmů dostala limitace nákladů při pořízení osobního automobilu. Je tam ta nastavená ta hranice 2 000 000 korun.
00:05:17 Potom nově máme v zákoně o daních z příjmů definována bezemisní a nízkoemisní vozidla. To má potom dopad do způsobu odpisování tady těchto vozidel a stanovuje se speciální procento, ano, pro výpočet nepeněžního příjmu u zaměstnance, když tady tyto vozidla, které mu poskytne zaměstnavatel, může používat i k soukromým účelům. Změna sazby na 21 %, ano, to asi všichni víme. Potom proběhne ještě výklad zaměstnaneckých benefitů, ano, zejména těch, které dříve byly osvobozeny bez jakéhokoliv limitu.
00:05:55 Od roku 2024 tam ten limit nastavený je, dokonce od roku 2025 se u některých těchto limitovaných benefitů ten limit nastavil na dvojnásobek. Řekneme si. Podíváme se na stravování zaměstnanců od roku 2024. Je tam poměrně, nechci říct změna, ale spíš sjednocení v tom, jak se pro jednotlivé ty druhy stravování zaměstnanců postupuje daňově. Daňové a nedaňové náklady, ano, tady snad je možné zmínit jenom ty reklamní předměty, kdy od roku 2024, když budeme vyskladňovat nebo nakupovat víno, tak už ho nelze použít jako reklamní předmět.
00:06:36 Ano, to asi všichni víme, už tedy ten náklad by byl daňově neuznatelný, ano, z titulu nákupu vína jako reklamního předmětu. Kurzové rozdíly. Ta odrážka znamená, že poplatníci, kteří to oznámí správci daně, tak mohou ze základu daně vylučovat nerealizované kurzové rozdíly, to znamená nezdaňují kurzové zisky a neuplatňují si v nákladech kurzové ztráty, musí to oznámit správci daně a potom mohou tedy takto postupovat. To oznámení je nutné podat do konce března, ano, tomu správci daně a je to minimálně na 3 roky, ano.
00:07:14 Takže ten, kdo by o tom uvažoval, tak musí být jasnovědec nebo jasnovidec a odhadnout, kam asi se kurz posune během 3 let a zda to pro něho stále bude výhodné. Novela zákona o účetnictví dovolila účetním jednotkám od roku 2024 vést účetnictví v cizí měně, a to buď v eurech, v librách nebo v USD. No ale daňové přiznání se vyplňuje v českých korunách, takže jestli někdo měl třeba účetnictví za rok 2024 v eurech, tak i ty výsledky toho účetnictví, ta obratová předvaha, ty zůstatky jednotlivých účtů nákladových, výnosových jsou v eurech, ano, účetní výkazy jsou v eurech.
00:08:01 Takže zákon o daních z příjmů reagoval tím, že nastavil kurzy, kterými se tady tyto částky v cizí měně přepočtou do daňového přiznání, ano, třeba zůstatek účtu 513, ano, reprezentace, což často bývá nedaňový náklad, tak v jaké částce, když je vlastně v eurech, v těch korunách, to zaneseme do daňového přiznání. Je to jednoduché, je to kurz platný k poslednímu dni zdaňovacího období.
00:08:30 No a poslední změna, co se týče oznámení o příjmech plynoucích do zahraničí, není to nic nového, my to tam máme, že je třeba oznamovat příjmy nezdaňované, které plynou do zahraničí, ať už v podobě podílu na zisku, úroků nezdaňovaných, licenčních poplatků, za služby, ano, se neodvádí srážková daň, když se posílají peníze do zahraničí apod. Takže to se muselo oznamovat už dříve. Ale pro ten rok 2024, tam to bylo jednoznačně stanovené jenom na následující příjmy, které plynou do zahraničí, osvobozené podíly na zisku pro mateřskou společnost, licenční poplatky nezdaňované a úroky.
00:09:18 Ale úroky pouze v případě, že měsíčně ten úrok přesáhl 300 000 korun, ano, teprve potom je nutné ho oznamovat. Ale podíly na zisku a licenční poplatky, ty se oznamují už od koruny, když se platí do zahraničí bez zdanění. A to oznámení se podává už teď, ano, do 31. ledna, do zítřka. No, tak pokud se to někoho z vás týká, tak nezapomenout poslat to oznámení správci daně. Tak, první ze tří novel, které vyšly v roce 2024, je novela zákona o přeměnách obchodních společností a družstev, kdy nám jednak vznikl nový typ fúze, rozdělení vyčleněním. Co to je?
00:10:03 Máme společnost A a z té společnosti A se část vyčlení a stane se z ní společnost B, ano, většinou to tak bývá, že se třeba nemovitosti, ano, vyčlení haly, sídlo společnosti apod. Ve společnosti A zůstane třeba jenom výroba a stroje a společnost B vyčlenila ty nemovitosti a je to nemovitostní společnost, ano a ty nemovitosti jsou zkrátka v ní. Takže toto vyčlenění je úplně to stejné jako typ fúze, kterou už máme historicky nebo známe historicky rozdělení odštěpením.
00:10:37 Ano, to je úplně to stejné, ano, taky odštěpení je, že máme společnost, vybereme z toho část majetku a z toho bude vlastně nová společnost. Rozdíl je v tom, že v případě vyčlenění, to je ten nový typ fúze, se společníky, vlastníky stává nebo vlastníkem stává ta rozdělovaná společnost, ano. Takže vznikne nám společnost B a společníkem nebo vlastníkem té společnosti B je společnost A. To je u vyčlenění. A to, co jsme znali dřív, rozdělení odštěpením, tak ta nová společnost, vlastníky byli vlastníci toho A.
00:11:15 Takže jestliže A vlastnil nějaký Franta a Pepa, tak u toho odštěpení u té nové společnosti B jsou společníky zase Franta a Pepa, ano. Takže to je jediný rozdíl mezi vyčleněním a odštěpením, ano. Ale další věci byly do zákona o daních z příjmů mimo tady tuto fúzi tím, touto novelou ještě obsaženy, a sice odpisy hmotného majetku odpisovaného v zahraničí při změně rezidentství společnosti do ČR. Měli jsme třeba, já nevím, máme polskou společnost, ano, která se rozhodla, že bude mít rezidentství v ČR.
00:11:58 Nezaložila tady novou českou společnost, ale celá ta společnost se prostě přestěhovala sem do ČR a je českým rezidentem. Když měla majetek nějaký tato společnost, no tak v Polsku ho daňově odpisovala podle polských daňových zákonů. Ale jakmile je rezidentem ČR, tak musí postupovat podle zákona o daních z příjmů českém, takže tady tato novela říká, jak tedy ten majetek, který byl odpisován podle pravidel toho cizího státu, najednou odpisovat v Česku.
00:12:32 Je to jednoduché, z té zůstatkové ceny daňové, která zůstala po změně toho rezidentství se vlastně pokračuje v odpisování rovnoměrným způsobem ze sazby pro nás, pro vlastně další roky. Takže když to bylo, kdyby byl ten majetek v 2. odpisové skupině, tak by se to odpisovalo sazbou 22 a čtvrt %, ano pro další roky odpisování, dokud se to neodepíše do nulové zůstatkové ceny. A naopak, když společnost česká změní rezidentství do zahraničí, tak vzniká nový důvod pro podání daňového přiznání, ano.
00:13:13 Dejme tomu, že 1. června 2025 by se společnost rozhodla česká, že změní rezidentství, ano, že se celá odstěhuje prostě třeba do Německa, tak do předchozího dne, to znamená do 31. května je nutné podat daňové přiznání, ano, za to období od 1. ledna do 31. května 2025, protože za rok 2024 už podala, ano, teď jsme se trošičku posunuli v čase, tak před tím, než změní rezidentství, tak za to období 1. ledna do 31. května 2025 podá daňové přiznání a termín pro podání je do 3 měsíců, ano.
00:13:52 Takže jestli to byla změna rezidenci 1. června, července, srpna do 1. září bude muset podat daňové přiznání za období od 1. ledna do 31. května. Za období od 1. června, kdy už je to německá společnost, už bude podávat daňové přiznání podle německých právních předpisů, ano. Tato novela začala platit v průběhu roku 2024. 19. července. Další novela je zákon nebo novela zákona o investičních společnostech a investičních fondech. Co se týče daně z příjmu, tak nemění, ano, ten způsob zdanění tady těchto poplatníků je tady spíš jenom změna názvosloví.
00:14:32 Nově máme definovány pod fond apod., ale pro ten širší okruh poplatníků, tak tady byla drobná změna, co se týče zaměstnaneckých benefitů a konkrétně u společenských akcí s kulturním nebo sportovním prvkem, které organizuje zaměstnavatel, ano. Takže o tom budeme mluvit za chviličku, ano. Taktéž platilo od 1. července 2024. Ještě k zařízení uspokojování potřeb zaměstnanců.
00:15:00 Pokud má zaměstnavatel třeba vlastní rekreační zařízení, tak už dlouho máme v zákoně o daních z příjmů, že ztráta z hospodaření v tomto rekreačním zařízení není daňově uznatelná, ano, takže náklady na provoz tohoto hospodářského zařízení, pokud převyšují příjmy, pokud to ten zaměstnavatel těm svým zaměstnancům pronajímá úplně za podnákladové ceny, může, proč ne, ano, je to jeho vlastní rekreační zařízení. No ale když vybere méně od těch zaměstnanců méně peněz, ano, než co ho stojí provoz, tak ten rozdíl nebude daňově uznatelný.
00:15:37 A tady je akorát upřesněno, že ty nedaňové náklady se nezapočítávají do toho, mezi náklady pro ten test, ano, rozdílu mezi náklady a výnosy u rekreačních zařízení, ano. Vylučují se ty nedaňové náklady z nákladů. Tak, no a poslední novela v průběhu roku 2024, která ve sbírce vyšla 31. prosince, ano, na poslední chvíli, je to novela zákona o zaměstnanosti, tak tam se do zákona o daních z příjmů, je to do § 6, ano, odst. 9 písm. d), takže týká se to fyzických osob, ale budeme o tom se bavit v rámci daňových benefitů.
00:16:20 Tak tam u těch benefitů, které už jsme si říkali, jsou některé omezeny, to osvobození polovinou průměrné mzdy, tak vytáhla jako kdyby podmnožinu zdravotnických benefitů, kde ten limit pro to osvobození je dvojnásobný, a sice celá průměrná mzda pro rok 2025, 46 557 korun, účinnost od 1. ledna 2025. No a tady jsou ty dvě připravované novely, které jsou v Senátu, ano, včera měl Senát zase schůzi, tak jsem se potom večer díval, jestli náhodou se jim nepovedlo schválit tady tyto dva senátní tisky, tak nikoliv, ano, takže nejsou schváleny, nejdou k prezidentovi na podpis apod.
00:17:03 Pořád je to tedy v tom legislativním procesu. Jaké změny to jsou? Obě dvě mají dopad do roku 2024, ano. Ta novela energetického zákona ruší odpisování fotovoltaických elektráren podle § 30b. Ten vlastně u některých majetků, ze kterých je složena fotovoltaická elektrárna, konkrétně fotovoltaické panely, rozvaděče nebo měniče, ano, nám stanovuje, že se odpisují 240 měsíců rovnoměrně. Ano, 20 let postupně každý měsíc jedna dvě stě čtyřicetina, ano.
00:17:43 Toto by mělo být zrušeno a tady tyto majetky, fotovoltaické panely, rozvaděče a měniče by se měly odpisovat podle toho, jak jsou zařazeny v odpisové skupině podle přílohy číslo 1 zákona o daních z příjmů. Zřejmě by to byla asi 3. odpisová skupina. To znamená 10 let, polovina doby odpisování podle § 30b, ano. Což je výhoda pro ty poplatníky. Takže dejme tomu, že to bude schváleno a jakmile to bude schváleno. A tam je ještě odložena platnost, ano, tohoto enebo účinnost tohoto zákona. Takže myslím, že o 4 měsíce nebo o kolik. Takže v lednu už to asi nestihnou schválit.
00:18:24 Kdyby to bylo schválené v únoru, březen, duben, květen, červen, tak by to platilo až od června, ano. A jednak se to bude týkat fotovoltaických elektráren zařazených do majetku od data účinnosti té novely. Ale tam je ještě jedno přechodné ustanovení, které říká, že takto lze postupovat u fotovoltaických elektráren, kde se začalo s odpisováním od 1. července 2024, ano, zpětně. Protože oni čekali, že to bude schválené do konce loňského roku. Tak. Které fotovoltaické elektrárny lze odpisovat od 1. července 2024?
00:19:01 To odpisování podle § 30b je nastaveno od měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byla zařazena do majetku. To znamená ty, které byly do majetku zařazeny od června 2024, ano. Takže představte si, že někdy od června 2024 jste zařadili fotovoltaickou elektrárnu do majetku a teď čekáte, zda ten senátní tisk bude schválen a vyjde po podpisu prezidenta ve Sbírce, protože byste nemuseli odpisovat 20 let, ale jenom 10 let. A teď opravdu záleží na tom, kdy bude schválena ta novela, kdy začne platit a jestli to bude ještě do termínu pro podání daňového přiznání, ano, to teď nikdo neví.
00:19:44 Pokud by to opravdu platilo od 1. června 2025 a podáváte přiznání až koncem června k tomu termínu 1. července, no tak můžete samozřejmě, byste si mohli uplatnit už na fotovoltaickou elektrárnu, kterou jste zařadili do majetku od 1. června 2024 a samozřejmě od 1. července, v průběhu srpna atd., ano, to znamená ta, která už dříve byla zařazena do majetku. Měla by po té, co opravdu bude schválena tady tato novela, tak finanční správa vypracovat nějakou informaci, jak správně tedy pracovat s těmi fotovoltaickými elektrárnami, jak zařazovat ty majetky apod. Takže uvidíme, ano.
00:20:26 Ale sami vidíte, že máme tady novelu, která je teprve v legislativním procesu a měla by mít dopad do roku 2024. Záleží, kdy bude schválena, ano. Zatím není, takže jdeme podle § 30b u fotovoltaických elektráren. No a druhé, to je Senátní tisk č. 35, to je novela zákona o opatření v oblasti daní v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny, ano. Týká se darů co se týče zákona o daních z příjmů, tam se upravuje více oblastí, ale my se budeme bavit o dani z příjmů. Nejprve obecně.

Celý přepis si můžete zobrazit po zakoupení školení.

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 12.02.2025, 20:45

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 30.01.2025, 16:23

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 30.01.2025, 15:48

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 30.01.2025, 14:52

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 30.01.2025, 14:52

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 30.01.2025, 14:41

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 30.01.2025, 14:39

Nevím, zda-li u některých témat by nebylo vhodné školení provést dvoudílné, než spěchat a spěchat. Jsme v době stovek a stovek změn ve všech oblastech. Děkuji a zdravím

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 30.01.2025, 14:39

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 30.01.2025, 14:39

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 30.01.2025, 14:39