Přesčasy a svátky ze všech úhlů pohledu 1. díl
Play preview Přehrát ukázku
Videozáznam
23.5.2025 (Pá)
3 h 50 min.
Ing. Tomáš Smutný

Přesčasy a svátky ze všech úhlů pohledu 1. díl

Popis
Přepis
Dotazy (18)
Hodnocení (22)
Myslíte si, že roční zúčtování a nebo srážky ze mzdy jsou nejsložitější pasáže mzdového účetnictví? Mýlíte se, z mého pohledu, soudě dle praktických zkušeností je problematika řešení přesčasů a svátků se vším co s tím souvisí a se všemi možnostmi řešení, které legislativa nabízí nejobtížnější pasáží pro mzdové účetní. Nevěříte? Tak schválně …. Využijte jedinečné možnosti proniknout do všech zákoutí této problematiky v praktických příkladech. Musím konstatovat, že hledání nejlepších postupů vysvětlení pro vás, je i pro mě samotného výzvou.

Témata

Práce přesčas
  • stanovená vs sjednaná pracovní doba a její rozvržení,
  • zkrácená stanovená týdenní pracovní doba,
  • kratší pracovní doba,
  • nepřetržité denní a týdenní odpočinky + přestávky na jídlo a odpočinek,
  • evidence pracovní doby,
  • kdy se jedná a nejedná o práci přesčas,
  • skupiny zaměstnanců kteří nesmí pracovat v přesčasu,
  • jaké jsou limity práce přesčas a jak se hlídají,
  • nařízený přesčas a přesčas se souhlasem zaměstnance,
  • mzda s přihlédnutím k případné práci přesčas a konstrukce takové mzdy, její výhody a nevýhody.
  • práce přesčas u vedoucích zaměstnanců
  • vliv na výpočet průměrného výdělku,
  • vliv na minimální mzdu a zaručený plat,
  • příplatek za práci přesčas,
  • náhradní volno za práci přesčas,
  • zásobník přesčasů pro budoucí období
  • přesčas a dovolená
  • přesčas a stravenky či stravovací paušál

    Pro koho je školení určeno

    školení je určeno zejména pro pokročilé mzdové účetní a personalisty, začátečníky by to mohlo zabít :-)

    Související události

Štítky

Ing. Tomáš Smutný

Absolvent oboru elektrotechnická výroba a management na VUT v Brně + rok postgraduální studium na ústavu Teoretické a experimentální elektrotechniky. Je předním odborníkem v oblasti mezd a související legislativy – tato problematika je pro něj více než koníčkem, intenzivně se jí věnuje přes 15 let jako metodik a lektor veřejných školení. Potřebný praktický nadhled získává i díky své další roli, a to CEO ve společnosti QI Group, a.s., která vyvíjí ERP systém QI. Lektorská činnost byla vždy součástí jeho pracovní náplně po celou dobu působení v QI Group a.s. na všech pozicích, a to nejen interně, ale také externě pro zákazníky a partnery. V posledních letech se lektorské a mentorské činnosti věnuje intenzivněji. Při své práci klade důraz na sdílení zkušeností z praxe, lidský přístup k účastníkům školení a snahu o maximálně srozumitelný výklad i těch netěžších pasáží mezd.
Všechna školení lektora (10)

Co říkají naši zákazníci

Účetní ve firmě COMPEK MEDICAL SERVICES, s.r.o.
Šárka Holečková
Věrný předplatitel od roku 2020
Účetní ve firmě COMPEK MEDICAL SERVICES, s.r.o.

„Videolektor mi pomáhá udržet si základní přehled v různorodých oblastech účetnictví – sleduji aktuální školení a podle potřeby se mohu vracet ke konkrétním pasážím nebo si vše pročíst v přepisu. Oceňuji možnost dodatečně se doptat lektora i to, že nemusím nikam cestovat a přesto mám k dispozici kvalitní vzdělávání. Velmi si cením odbornosti přednášejících, především pana Marka Reinohy a paní Ing. Hany Ondruškové, která na mě opravdu silně zapůsobila.“

Auditor, majitel firmy Skala, s.r.o.
ThDr. Ing. Pavel Skala
Věrný předplatitel od roku 2014
Auditor, majitel firmy Skala, s.r.o.

„Nemusím chodit na přednášky. Stačí se jen posadit k počítači a potřebné informace jsou na světě. Navíc je zde výborná odborná a pedagogická úroveň přednášejících. Vřele doporučuji všem, kteří chtějí ušetřit čas, ale taky peníze.“

logo ekus
Ing. Miroslava Zbořilová
Věrná předplatitelka od roku 2018
Daňová poradkyně a jednatelka firmy EKUS HK, s.r.o.

„Již řadu let využíváme předplatné školení ve Videolektorovi a s radostí mohu tuto službu doporučit i ostatním. Oceňuji zejména kvalitu lektorů, široký záběr témat i možnost neomezeně se vracet k záznamům školení.“

Jak pracovat s videozáznamem

1

KROK 1

Videozáznam můžete sledovat kdekoliv, kde máte přístup k internetu. Stačí se jen přihlásit k vašemu uživatelskému účtu. Můžete jej sledovat přímo na webu Videolektora nebo si záznam stáhnout a pustit třeba na cestách nebo na chatě.

2

KROK 2

Každý videozáznam je pro vás připraven ke zhlédnutí do 5 pracovních dní od živého vysílání školení. Jakmile bude videozáznam online, upozorníme vás e-mailem. Přehled nově vydaných videozáznamů, uvidíte také po přihlášení k vašemu uživatelskému účtu.

3

KROK 3

Celý videozáznam obsahuje zpravidla víc jak 3 hodiny plné informací. Můžete si jej pustit od první do poslední minuty, ale také si jednoduše vyberete díky obsahu nebo prezentaci pod videem jen určitou část, která vás zajímá.

Videolektor nabízí

tmp -ikona

Dotazy po skončení školení

I po ukončení školení můžete pokládat dotazy a vést tak diskuse jak mezi sebou, tak s našimi specialisty a občas i přímo s lektorem. Nově vám na dotazy odpovídá také náš Honza - virtuální poradce, který poskytne odpověď na dotaz ihned.

tmp -ikona

Účast na živých vysíláních

Nadcházejících školení se můžete zúčastnit online a v průběhu můžete pokládat lektorovi živé dotazy. Stačí se na ně předem přihlásit. Po skončení budou k dispozici jak záznam, tak veškeré materiály.

tmp -ikona

Pokročilé vyhledávání

Díky pokročilému vyhledávání v zákaznické sekci můžete jednoduše nalézt informace napříč školeními a dotazy od zákazníků.

tmp -ikona

Minimálně 50 nových školení

Během 12 měsíců připravíme minimálně 50 nových školení, která se budou týkat změn v zákonech a předpisech, ale také nabídnou výklad postupů a praktické příklady."

tmp -ikona

Interaktivní testy

Pro ověření znalostí k dané problematice slouží interaktivní testy. Ihned obdržíte výsledky a můžete se v záznamu podívat na ty pasáže, ve kterých jste chybovali.

tmp -ikona

Neomezené přehrávání

Záznamy z školení spustíte v libovolném prohlížeči přímo na vašem počítači, tabletu nebo chytrém telefonu. A přehrát si je můžete kolikrát budete potřebovat.

Načíst nové
Položit dotaz
Typ dotazu
user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Dotaz k záznamu
user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Přidáno: 01. 10. 2025, 12:38
| Komentáře: 2

Dobrý den, můžete mi poradit , jak by měla vypadat dotatková smlouva na navýšení přesčasů. Co by vše měla obsahovat. Děkuji

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Dotaz k záznamu
user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Přidáno: 10. 06. 2025, 14:16
| Naposledy upraveno: 10. 06. 2025, 15:30
| Komentáře: 6

Rovnoměrná pracovní doba, 40 hod/týden. V pracovních smlouvách máme sjednanou mzdu včetně přesčasu do 150 hodin/rok. A to tak, že jsou poskytované odměny za odpracované hodiny při práci přesčas, příplatek ne. Zároveň je ve smlouvě sjednaný maximálně možný rozsah práce přesčas ( 416 hod/rok). Ve vnitropodnikové směrnici je stanoveno pro přesčasy vyrovnávací období 26 týdnů (vždy od 1/1-30/6 a 1/7-31/12. Technicky to děláme tak, že každé pololetí vedeme separátně, tj. 75.hod práce přesčas bez příplatku a od 76.do max. 208.hodiny je proplacena odpracovaná doba včetně příplatku 25 %. V jednotlivých týdnech nezkoumáme, kolik bylo provedeno práce přesčas, hlídáme celé vyrovnávací období. Je náš postup správný? Děkuji moc

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Dotaz k záznamu
user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Přidáno: 06. 06. 2025, 14:23
| Komentáře: 2

může pracovník, který je zaměstnaný na 40 hodin týdně, mít přesčasy, aniž za nich požaduje volno nebo finanční náhradu

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Dotaz k záznamu
user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Přidáno: 06. 06. 2025, 14:19
| Komentáře: 2

může pracovník, který je zaměstnaný na 8 hodin týdně, mít přesčasy, aniž za nich požaduje volno nebo finanční náhradu

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Přidáno: 23. 05. 2025, 13:27
| Naposledy upraveno: 02. 06. 2025, 14:53
| Komentáře: 1

U postupu 1. - v případě, že zaměstnanec nevyčerpal náhradní volno do 3 měsíců a musím mu proplatit příplatek za přesčas, jaký průměrný vydělek použiji, průměrný výdělek, kdy odpracoval přesčas nebo průměr měsíce, kdy mu příplatek musím proplatit? Děkuji

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Přidáno: 23. 05. 2025, 13:22
| Naposledy upraveno: 02. 06. 2025, 14:52
| Komentáře: 1

Do průměrného výdělku se započítává i odměna jedné měsíční mzdy, která bude v rámci hrubé mzdy? Děkuji za odpověď.

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Přidáno: 23. 05. 2025, 13:15
| Naposledy upraveno: 02. 06. 2025, 14:46
| Komentáře: 0

viz váš příklad. Kde má pracovník ve vašem případě zaplacené odpracované hodiny v práci přesčas?(doplatek do minimální mzdy)Splnil úvazek, (40h týdně),pracoval ještě navíc (přesčas), ale tyto hodiny zaplacené nemá, jen příplatek. To se odpracované hodiny navíc tedy neproplácejí, pouze příplatek za práci přesčas?

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23. 05. 2025, 13:14
| Naposledy upraveno: 02. 06. 2025, 14:52
| Komentáře: 1

Dobrý den, může zaměstnanec mít přesčas jeden týden 10 hod. a druhý týden 6 hod..Se zaměstnancem máme písemně sepsaný souhlas s přesčasy nad zákonný rámec 150 hod. Děkuji za odpověď

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Přidáno: 23. 05. 2025, 13:12
| Naposledy upraveno: 27. 05. 2025, 10:23
| Komentáře: 1

Dobrý den, zaměstnanci (řidiči nákl. automobilů) mají rovnoměrně rozvrženou pracovní dobu, 40 hod. týdně, ale pracují PO,ÚT, PA,SO, NE a další týden jen ST,ČT, takto se to stále opakuje. Odpracují třeba jen 14 dní v daném měsíci, ale se stejným počtem fondu prac. doby daného měsíce. Někdy odpracují i více hod. Je to správně, že mají rovnoměrně rozvrženou pracovní dobu s 40 hod. prac. úvazkem?

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Přidáno: 23. 05. 2025, 12:02
| Naposledy upraveno: 27. 05. 2025, 10:23
| Komentáře: 1

Ještě doplní k dotazu č. 8, že se jedná o jednosměnný provoz. Zaměstnanci chodí jednu směnu 12 hodin.

00:00:04 Krásný a pokud možno ničím nerušený den, vážené dámy, vážení pánové. Vítejte na tom dnešním školení. Než se dostanu k jeho obsahu, tak bych rád poděkoval za některé reakce v rámci kurzu, který jsem tady vedl nedávno, cca 14 dní dozadu pro problematiku srážek. Takže díky za ty pozitivní reakce. A jednu zmíním za všechny. Věta, tak já jsem to konečně po 30 letech praxe pochopila. Tak to mně udělalo opravdu velkou radost. Dneska nebude, nebude řeč o srážkách ze mzdy, ale, ale s kolegy jsme se rozhodli tady vytáhnout téma z mého pohledu úplně nejsložitější z celé mzdové a platové agendy.
00:00:46 A to si opravdu jako nedělám legraci, protože svého času, už je to pár let dozadu, tak jsem vedl nějaké rekvalifikační kurzy a prostě vím, jak náročné pro ty začínající mzdové účetní bylo pochopit tuto problematiku v plné šíři. Já se potom k tomu ještě x-krát vrátím. Možná vám to na první pohled přijde divné, co je tak jako dramaticky složitého na problematice přesčasů a svátků. No, uvidíte sami potom. Pokud se to vezme skutečně v celé té šíři tak, jak už jsem řekl, je to problematika z mého pohledu nejnáročnější. Kam se hrabou srážky a další záležitosti.
00:01:26 Takže pohodlně se usaďte, ten dnešek bude patřit čistě problematice přesčasů, tak abych vás s tím úplně neumlátil. Příště za těch, já nevím, 20 dní, měsíc, ani si nepamatuji, kdy je ten další kurz, tak bychom se pověnovali i těm svátkům a pokusili se to dát ještě celé dohromady. Takže to bude úplně ten nejvyšší, nejvyšší level, kterého dosáhneme tady na těch dvou lekcích. Takže pojďme asi rovnou do toho. Já to nebudu zdržovat. Ve stručnosti mi dovolte, abych se představil. Mé jméno je Tomáš Smutný a nadále jsem zaměstnancem společnosti QI GROUP, která je tvůrcem informačního systému QI.
00:02:10 Já už dneska více než 15 let odpovídám za metodiku mezd informačního systému QI. Jinak to QI je ERP systém umožňující úplně asi všechno, na co si vzpomenete a ty mzdy jsou takovým střípkem toho systému. Jinak pokud byste chtěli se někdy na něco zeptat nebo mně třeba poslat zase nějakou pochvalnou reakci, tak tato e-mailová adresa určitě platí. Těch e-mailů mně chodí poměrně hodně, takže pokud si nebudete vědět rady, tak určitě napište, ale pokud možno s tím šetřete, až už není zbytí.
00:02:45 Jak už bylo předestřeno, tak my se podíváme na problematiku přesčasů skutečně ze všech úhlů pohledu, které mě tak nějak napadaly a tak, jak vůbec s tou problematikou přesčasu souvisí. Abychom vlastně měli naprosté jasno o tom, co je a není přesčas, tak to má primární souvislost pochopitelně s problematikou rozvrhování pracovní doby našim zaměstnancům do směn. Takže na úvod bude pochopitelně řeč o problematice stanovené týdenní pracovní doby, případně tzv. zkrácené stanovené týdenní pracovní doby, respektive doby kratší. Já do toho nyní nebudu zacházet.
00:03:27 Projdeme si pochopitelně tento bod, který je naprosto zásadní a je úplným základem všeho ostatního, do detailu, aby prostě nebylo pochyb o tom, jak tato problematika funguje. Protože pokud v praxi toto neznáte dokonale, no tak se můžete dopouštět nějakých chyb, případně po zaměstnancích můžete chtít větší objemy práce, ale vy o tom nevíte, tak chcete ve výsledku míň apod.
00:03:59 Pokud se bavíme o rozvrhování té pracovní doby, tak pochopitelně nesmíme zapomenout na to, abychom dodrželi legislativu i v § 90, 92 apod., to znamená v souvislosti s tzv. přestávkami na jídlo a odpočinek, případně musíme rovněž dodržet nepřetržité denní a týdenní odpočinky. To zde bude dneska rovněž vysvětleno tak, aby ta problematika rozvrhování pracovní doby byla kompletní. A toto my potom uzavřeme pohledem na grafické znázornění evidence pracovní doby, abyste všichni dobře věděli, co to evidence pracovní doby je a neptali jste se mě do e-mailu, jestli to je docházka nebo co to vlastně je.
00:04:43 Tak si vysvětlíme, jak ten zákoník práce na termín evidence pracovní doby pohlíží, že se nám tento termín vlastně prolíná se všemi možnými typy základních forem odměnění v tzv. základních pracovněprávních vztazích. To znamená týká se jak pracovních poměrů, tak i samozřejmě dohod mimo pracovní poměr. A co tudíž máme předložit při kontrole z inspektorátu práce, když tento termín zazní. Předložte evidenci pracovní doby. Takto si tady vysvětlíme.
00:05:17 Pak už přejdeme do té problematiky jaksi stěžejní, to znamená my už budeme vědět, jak se rozvrhuje, jaká to má pravidla, co musíme dodržet a tudíž budeme moci jednoduše konstatovat, co je a není prací přesčas. Takže vymezíme ten termín práce přesčas, aby to bylo jednou provždy zcela jasné. Určíme i skupiny, u nichž nějakým způsobem omezuje zákoník práce provádění přesčasových prací. U některých to zčásti zakazuje v některé té části a u některých to zcela zakazuje a tam vůbec se o přesčasech bavit nelze. Podíváme se samozřejmě na nějakou limitaci, protože všechno musí mít nějaké meze.
00:06:04 Proto také existuje nějaká stanovená týdenní pracovní doba, jak pochopíte, abychom z těch zaměstnanců nevytřískali doslova duši, tak nejenže musíme dodržet nějaké přestávky a nepřetržité odpočinky, ale i samozřejmě přesčasové práce mají nějaké své limity. Jsou to limity vztažené na nařízenou část přesčasových prací, případně je tam druhý segment, kdy se souhlasem zaměstnance lze tu práci přesčas vykonávat. Ale i toto en bloc má nějaké své limity, které zkrátka a dobře nesmíme porušovat, protože jinak by to bylo na nějaký flastr, pokud by na to někdo přišel.
00:06:42 No a podíváme se na takovou, bych řekl, specialitku v podobě integrace vlastně přesčasových prací do nějakého smluvního ujednání. Tady v podstatě se dá konstatovat, že to je problematika týkající se zejména komerční sféry. U platu to lze jenom okrajově u těch zaměstnanců, kteří mají příplatek za vedení, ale prostě u té mzdové sféry je možné, abych nemusel ad hoc řešit přesčas ve formě nějakých příplatků a posléze třeba náhradního volna, pokud se dohodneme jít touto cestou neustále podle situace, která se vyvíjí, tak jsem schopen vlastně zaintegrovat dopředu, dohodnout se s tím zaměstnancem.
00:07:28 To znamená vidíme zde oboustranný právní akt, musí nastat shoda a zahrnu mu do té jeho smluvní mzdy již potenciálně nějaké vykonávané přesčasové práce v budoucnu. Zase to má nějaké své limity, to si všechno řekneme, a já mu potom vyplácím, řekněme, o to vyšší mzdu. Takže to je jenom stručně popsáno, o co, o co tu jde. Podíváme se na přesčasy u vedoucích zaměstnanců v kontextu, v kontextu té integrace do té smluvní mzdy a podíváme se i na nějaké vlivy.
00:08:03 Jsou to ale už poměrně jako okrajovější vlivy stran přesčasů na průměrný hodinový výdělek, který my typicky počítáme z předchozího kalendářního čtvrtletí. A možná do toho přidáme pár důležitých informací, které s tou dnešní problematikou úplně dramaticky nesouvisí. Tak, samozřejmě možná vás to třeba překvapí, ale některé z vás možná ne. Samozřejmě i přesčas má jakési své vlivy, respektive ono by bylo fajn to říct spíše obráceně, ale dokončím tu větu, v kontextu minimálních mezd a zaručených platů, nebudu to nyní teď rozvíjet.
00:08:45 No a pak se podíváme na to, co je právě extrémně složité, alespoň z mého úhlu pohledu, možná nejen, nejen jakoby u těch přesčasů, tady možná až tolik dramaticky ne, ale když se do toho potom ještě zamotají ty svátky, tak pak už je to opravdu vyšší dívčí. Tak podíváme se tady na to. Pokusil jsem se to interpretovat takovým způsobem, aby to bylo pochopitelné pro kohokoliv, ať už je to někdo, kdo začíná, nikdy to neviděl, nebo pro zopakování i pro vás jako kované mzdové účetní, protože to bude důležité potom pro ten další díl tady tohoto kurzu.
00:09:23 Takže my se podíváme na řešení těch přesčasových prací, ať už to bude ve formě příplatku za práci přesčas a té odpracované práce za tu dobu v rámci mzdy, případně platů. A podíváme se na to řešení náhradního volna za práci přesčas, což je právě ta komplikovanější část, protože ono se nemusí to náhradní volno po dohodě s tím zaměstnancem čerpat jenom přímo v tom měsíci, kdy došlo k odpracování té přesčasové práce.
00:09:56 Ale protože zde funguje legislativní možnost, kterou já zde budu dneska nazývat jako tzv. zásobník přesčasů, někdy se setkáme i s termínem banka přesčasů, který možná, mám pocit, používá paní Klímová, jestli se nepletu, tak to je něco, co vlastně schraňuje jakési přesčasové práce do budoucích období. Tudíž ten potenciální titul čerpání náhradního volna jde jaksi do nějakých budoucích období. To má zase nějaké svoje mantinely a právě ještě dokonce dvě varianty řešení. Takže tímto právě nabývá na složitosti a tím je to komplikované a hůře pochopitelné.
00:10:38 Takže řeč bude, jak už jsem předestřel, o problematice zásobníku přesčasů. Snažil jsem se to skutečně graficky znázornit tak, že líp to fakt už vysvětlit nedokážu. Přesčas a dovolená. Tak, když přišla dovolená v roce 2020 podle těch stávajících pravidel, které známe, to znamená přepočty dovolené z hlediska nároků, ale i čerpání na hodiny, to znamená nepracujeme s jednotkami pracovních dní tak, jak jsme byli před tím rokem 2020 zvyklí, ale pracujeme v jednotce hodin. No tak samozřejmě začaly se objevovat dotazy typu, a když někdo maká přesčas, tak to vlastně mu navyšuje dovolenou.
00:11:21 Lakonicky by se dalo konstatovat už nyní, že nikoliv. Ale já pak do té problematiky vás trošku více vtáhnu, abyste věděli proč a jak a na čem je to postavené. Takže přičichneme dneska i k úhlu pohledu dovolená. No a opět i přesčas je potřeba nějakým způsobem zohlednit v dotazech týkajících se nároků na obecně stravovací příspěvky, ať už je to stravenka v tom základním rozpoložení či stravenkový paušál, protože tam jsou zase daňové mantinely, řekněme, pro to, aby to byl ten příspěvek na straně zaměstnance od daně osvobozeným příspěvkem.
00:12:02 A zase jiné mantinely jsou tam proto, aby to byl daňově účinný náklad zaměstnavatele. Takže potom bych velmi rychle zrekapituloval problematiku nároku na stravenky, stravenkový paušál. Ne protože bych chtěl nějak odbíhat do tématu, ale abyste pochopili. A potom bychom se vrátili k takovým specifickým variantám, které mohou v praxi nastat v souvislosti pochopitelně s problematikou přesčasů, abyste věděli, jestli lze poskytnout tehdy a jinde stravenkový paušál či stravenka v situaci, kdy zaměstnanec maká na nějaké přesčasové práce. Takže tolik řekněme rozpoložení toho obsahu.
00:12:43 Nezbývá, než se pohodlně usadit a rovnou se pustit do té problematiky. Tak já vám na úvod přeji, ať si to užijete a ať si odnesete spoustu cenných informací. Jak už naznačoval Aleš, pokud budete mít jakékoliv dotazy, tak se ptejte, pište, já se k tomu potom dostanu. Já bych to nechtěl úplně drolit do nějakých jako celků a rozstřílet to těmi dotazy. Už tam nějaké 3 doputovaly. Nemusíte mít strach, já se ke každému samozřejmě vyjádřím. Takže pojďme do toho úplně nejzásadnějšího.
00:13:15 I na těch rekvalifikacích jsem vždycky říkal, že toto prostě ty mzdové účetní musí chápat, i když je o půl noci vzbudí člověk, protože toto je úplně, úplně ta zásada, kterou my musíme znát a musíme vědět, jak to funguje. Bohužel se v praxi, nechci říct velmi často, to by bylo asi drsné, ale potkávám se zkrátka s případy, kdy i třeba ve velkých firmách tomu vlastně ten personál nebo ti lidé, kteří to mají na starosti, ne úplně dobře rozumí. Takže pojďme to popsat přesně, jak je potřeba to vnímat. Takže řeč bude nyní, já nevím, v rozsahu třeba 20 minut o problematice rozvrhování pracovní doby.
00:14:00 Když kdysi dávno jsem se nějakým způsobem dostal k té mzdové problematice, dneska už to bude skoro 20 let, tak musím říct, že když jsem si četl odborné texty, tak mě to strašně mátlo. Strašně mě mátlo, proč tam vystupují termíny, že zaměstnanec pracuje v stanovené týdenní pracovní době nebo zkrácené stanovené týdenní době anebo v kratší pracovní době. Takto mě kdysi dávno, musím říct, hrozně mátlo, co tím ten básník chce říct. Takže pojďme vymezit tyto tři termíny, které tady zazněly, ať je to úplně přesné a jasné.
00:14:41 Zákoník práce, abychom nevyždímali z toho zaměstnance duši, tak on nám v podstatě definuje maximum možného rozvržení té pracovní doby do směn z naší strany vůči těm zaměstnancům, a to ještě dokonce v kontextu těch různých druhů směnných či jinak orientovaných režimů nebo chcete-li provozů. On v zákoníku práce se vyskytuje termín režim. Jestli použiji provoz, tak tím myslím to stejné. Takže on říká, že pokud zaměstnanec pracuje v tzv. nesměnném provozu. To samozřejmě ještě vysvětlíme, co to přesně znamená, jak to poznáme.
00:15:26 Tak není možné tomu zaměstnanci rozvrhnout v průměru za týden více než 40 hodin, jo, prostě nemůžu mu tam rozvrhovat víc, než je tato hodnota. Takže ten předpis v plném úvazku té týdenní pracovní doby nemůže jít přes toto číslo. Je to jakási nepřekročitelná mez. Představte si to, že to je nějaká laťka, kterou máte někde na dvou hřebících a přes to se prostě nemůžete dostat.
00:15:56 A zároveň to ale znamená, že pokud zaměstnanec má s námi sjednanou pracovní smlouvu, kde my jej začleníme posléze do nesměnného provozu, tak nejenže mu nemůžeme rozepsat víc, než je 40 hodin v průměru za týden, dokonce musíme přesně toto číslo vypsat do těch směn. My mu nemůžeme vypsat o hodinu méně a ani o hodinu více. Předběhnu lehce. Kdybychom vypsali o hodinu více, no tak samozřejmě my mu vypisujeme v ten moment přesčasovou práci, no tak to je na těžký flastr. Nic takového neexistuje, to takto nemůže fungovat.
00:16:38 A pokud bychom mu vypsali z nějakého důvodu třeba o hodinu míň, no tak samozřejmě jaksi okrádáme toho zaměstnance o tu možnost práce. To nikoho nezajímá, že to tam třeba nevychází nějak pěkně do směn apod. Prostě vypsat to musíme, jestli nechceme, aby tam ten zaměstnanec byl, no tak pokud je připraven a ochoten tu práci zastat, tak nastoupí překážky na straně zaměstnavatele. Ale nechci teďka kličkovat. Takže vraťme se k tomu tématu. Takže pro nesměnný provoz maximálně v průměru za nějaké, můžeme to zobecnit, vyrovnávací období 40 hodin za týden.
00:17:18 Pokud bychom se bavili o nějakých nerovnoměrných rozloženích pracovních dob. Těch hodinových vyjádření, že tam je někde v uvozovkách vedle toho 8 hodin, pak 7 a tři čtvrtě atd., toho si teď nevšímejte, to je jenom tak, jak se to občas v praxi dělá, to takto být nemusí. Primární je ten sloupeček, který vyjadřuje počty těch hodin v průměru na týden. Takže nesměnný provoz 40. Dvousměnný vidíte 38, 75. Vícesměnný. Co je vícesměnný? No, vícesměnný je třísměnný teoreticky, někteří se začali snažit o čtyřsměnný. Pětisměnný už je za mě úplná blbost, ale čtyřsměnné provozy občas jsou k vidění.
00:17:59 Takže vícesměnný říká, tady je to omezení maximálně 37 a půl hodiny za týden. A pak zde máme nepřetržité pracovní režimy u firem, které jedou v nepřetržitých provozech, které mají linky, které prostě když se rozjedou, tak jejich zastavení by znamenalo obrovské vícenáklady na spuštění. Takže aby se tak nestalo, tak se jede v podstatě kontinuálně a vlastně v nepřetržitém provozu zaměstnanci svými kapacitami pokrývají veškeré dny v týdnu, včetně nějakých dnů volna, svátků atd. atd.
00:18:39 Takže tady je aby, když máte firmy, nevím, máme třeba masokombináty nějaké nebo je to i třeba ve výrobních firmách, kdyby to bylo třeba v hutích. Oni tam rozpálí tu pec, že a pak prostě její vyhasnutí je start na dalších 14 dní potom. Takže to je prostě problém. Takže to jsou třeba nepřetržité provozy.
00:18:59 Vidíte, že čím ten provoz nebo režim, chcete-li, je obtížnější, logicky je obtížnější třísměnný provoz než nesměnný, tak vidíte, že zákoník práce se snaží ty zaměstnance v tom provozu lépe chránit, protože říká těm zaměstnavatelům, že není možné jim vypisovat v tomto případě víc než 37 a půl hodiny za týden, jo. Takže to je vlastně, to je vlastně princip. No a my se potom podíváme, co přesně za vlivy ta stanovená týdenní pracovní doba má. Ale ještě předtím my si musíme přesně říct, jak poznáme, jestli ten či onen zaměstnanec pracuje dejme tomu v dvousměnném nebo vícesměnném pracovním režimu.
00:19:45 Abychom věděli tedy, které to číslo, jestli 40, 38, 75 nebo 37 a půl je pro nás tím zásadním. Takže jak se to pozná? No, tady se právě v praxi dosti chybuje. Takže tady jsou vytaženy podmínky ze zákoníku práce, které musí být splněny pro to, abychom ten či onen provoz či režim prohlásili za ten směnný. Takže já si teďka tady v tomto příkladě, protože bychom hůř modelovali situaci u třeba třísměnného provozu. Ne, že by to nešlo, bylo by to akorát pracnější, což se mně nechtělo. Takže já tady v tom příkladu vám to ukážu na problematice dvousměnného provozu.
00:20:30 Takže, co musí v mém příkladu platit podle zákoníku práce, aby to byl dvousměnný provoz? Tak kdybychom se podívali do zákoníku práce, tak tam vlastně existuje tato věta, která tam teď svítí na tom posledním řádku, kde je zapsáno, že aby to byl v našem případě dvousměnný provoz, to bude platit úplně stejně pro třísměnný, čtyřsměnný, jo, posléze uvidíte, tak musí být splněny následující tři podmínky, které se tady objevují. První podmínka zní, že v 24 hodinách po sobě jdoucích tam musí být obě dvě ty směny.
user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 17.07.2025, 10:14

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 14.07.2025, 11:51

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 03.07.2025, 11:22

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 17.06.2025, 14:03

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 26.05.2025, 11:20

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 14:13

Skvělé. Děkuji

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 14:13

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 14:13

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 14:13

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 14:13

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 14:13

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 14:13

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 14:12

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 14:12

Výborné školení, oceňuji pozitivní náladu lektora.

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 14:12

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 14:12

Děkuji, výklad byl perfektní a srozumitelný

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 14:03

Děkuji za velmi erudovaný a podrobný výklad.

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 14:03

Komplexně je výkon pana lektora jedinečný ***** Děkuji

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 13:55

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 13:38

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 13:12

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 23.05.2025, 13:05

Dobrý den, bohužel jsem se při první přestávce nějak odpojila a pak jsem nestihla odpovědi na otázky. Kvitovala bych třeba i podbarvení hudbou, aby si školený měl možnost odpojení od školení povšimnout. Jinak školení má velkou úroveň a pan Smutný bezvadně umí udržet naši pozornost. Odborně na velice velké úrovni. Podklady jsou velice hezky a srozumitelně zpracované. Moc děkuji za hezké a poučné školení. Hubařová Eva