Právní minimum pro účetní a daňové poradce I
Play preview Přehrát ukázku
Videozáznam
9.9.2025 (Út)
3 h 44 min.
Ing. Mgr. Tereza Krupová, Ph.D.

Právní minimum pro účetní a daňové poradce I

Popis
Přepis
Dotazy (6)
Hodnocení (22)
Školení vás seznámí se základní orientací v nejdůležitějších právních odvětvích. Po absolvování budete mít přehled o jednotlivých právních institutech, které jsou s prací účetních či daňových profesí spojeny. Školení je doplněno o příklady z praxe, tipy a návody, jak se v právním světe vyznat, čeho se vyvarovat a kde případně hledat pomoc.

Svět práva vyvolává pro mnohé ekonomické profese, účetní či daňové poradce nevyjímaje, mnohé obavy. Cílem kurzu je proto ukázat, jaké základní předpisy regulují ekonomickou, účetní a daňovou problematiku. Představeny budou základní právní instituty, důležité právní předpisy a jejich vztahy, problematika podnikání a obchodních korporací.

Cílem školení je vše ukázat zejména z pohledu praxe, za použití příkladů z praxe a důležitých soudních rozhodnutí v dané oblasti.

Témata

  • dělení práva
  • účetní a daňový poradce ve světě práva
  • základní právní předpisy
  • ochrana osobních údajů – GDPR v praxi účetních a daňových poradců
  • zákon o registru smluv v praxi
  • zákon o ochraně oznamovatelů
  • předpisy proti praní špinavých peněz (AML zákon)
  • vymáhání práva
  • soudní řízení
  • zákon o obchodních korporacích – základní přehled
  • podnikání, podnikatel

Pro koho je školení určeno

Pro ekonomické, účetní a daňové profese.

Štítky

Ing. Mgr. Tereza Krupová, Ph.D.

Mgr. Ing. Tereza Krupová, Ph.D. je absolventka Právnické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Fakulty financí a účetnictví Vysoké školy ekonomické v Praze. Působí jako lektorka seminářů s právní tematikou se zaměřením na neprávnickou veřejnost. Od roku 2011 vyučuje předmět Humanitní studia na Gymnáziu Jana Keplera v Praze. Od roku 2014 působí na Ministerstvu spravedlnosti, v současnosti jako vedoucí Oddělení metodiky a kontroly střetu zájmů.

Všechna školení lektora (4)

Co říkají naši zákazníci

Účetní ve firmě COMPEK MEDICAL SERVICES, s.r.o.
Šárka Holečková
Věrný předplatitel od roku 2020
Účetní ve firmě COMPEK MEDICAL SERVICES, s.r.o.

„Videolektor mi pomáhá udržet si základní přehled v různorodých oblastech účetnictví – sleduji aktuální školení a podle potřeby se mohu vracet ke konkrétním pasážím nebo si vše pročíst v přepisu. Oceňuji možnost dodatečně se doptat lektora i to, že nemusím nikam cestovat a přesto mám k dispozici kvalitní vzdělávání. Velmi si cením odbornosti přednášejících, především pana Marka Reinohy a paní Ing. Hany Ondruškové, která na mě opravdu silně zapůsobila.“

Auditor, majitel firmy Skala, s.r.o.
ThDr. Ing. Pavel Skala
Věrný předplatitel od roku 2014
Auditor, majitel firmy Skala, s.r.o.

„Nemusím chodit na přednášky. Stačí se jen posadit k počítači a potřebné informace jsou na světě. Navíc je zde výborná odborná a pedagogická úroveň přednášejících. Vřele doporučuji všem, kteří chtějí ušetřit čas, ale taky peníze.“

logo ekus
Ing. Miroslava Zbořilová
Věrná předplatitelka od roku 2018
Daňová poradkyně a jednatelka firmy EKUS HK, s.r.o.

„Již řadu let využíváme předplatné školení ve Videolektorovi a s radostí mohu tuto službu doporučit i ostatním. Oceňuji zejména kvalitu lektorů, široký záběr témat i možnost neomezeně se vracet k záznamům školení.“

Jak pracovat s videozáznamem

1

KROK 1

Videozáznam můžete sledovat kdekoliv, kde máte přístup k internetu. Stačí se jen přihlásit k vašemu uživatelskému účtu. Můžete jej sledovat přímo na webu Videolektora nebo si záznam stáhnout a pustit třeba na cestách nebo na chatě.

2

KROK 2

Každý videozáznam je pro vás připraven ke zhlédnutí do 5 pracovních dní od živého vysílání školení. Jakmile bude videozáznam online, upozorníme vás e-mailem. Přehled nově vydaných videozáznamů, uvidíte také po přihlášení k vašemu uživatelskému účtu.

3

KROK 3

Celý videozáznam obsahuje zpravidla víc jak 3 hodiny plné informací. Můžete si jej pustit od první do poslední minuty, ale také si jednoduše vyberete díky obsahu nebo prezentaci pod videem jen určitou část, která vás zajímá.

Videolektor nabízí

tmp -ikona

Dotazy po skončení školení

I po ukončení školení můžete pokládat dotazy a vést tak diskuse jak mezi sebou, tak s našimi specialisty a občas i přímo s lektorem. Nově vám na dotazy odpovídá také náš Honza - virtuální poradce, který poskytne odpověď na dotaz ihned.

tmp -ikona

Účast na živých vysíláních

Nadcházejících školení se můžete zúčastnit online a v průběhu můžete pokládat lektorovi živé dotazy. Stačí se na ně předem přihlásit. Po skončení budou k dispozici jak záznam, tak veškeré materiály.

tmp -ikona

Pokročilé vyhledávání

Díky pokročilému vyhledávání v zákaznické sekci můžete jednoduše nalézt informace napříč školeními a dotazy od zákazníků.

tmp -ikona

Minimálně 50 nových školení

Během 12 měsíců připravíme minimálně 50 nových školení, která se budou týkat změn v zákonech a předpisech, ale také nabídnou výklad postupů a praktické příklady."

tmp -ikona

Interaktivní testy

Pro ověření znalostí k dané problematice slouží interaktivní testy. Ihned obdržíte výsledky a můžete se v záznamu podívat na ty pasáže, ve kterých jste chybovali.

tmp -ikona

Neomezené přehrávání

Záznamy z školení spustíte v libovolném prohlížeči přímo na vašem počítači, tabletu nebo chytrém telefonu. A přehrát si je můžete kolikrát budete potřebovat.

Načíst nové
Položit dotaz
Typ dotazu
user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Přidáno: 09. 09. 2025, 12:20
| Naposledy upraveno: 16. 09. 2025, 15:44
| Komentáře: 0

Povinnost uveřejnit smlouvu do registru má pouze povinná osoba. Uzavírá-li tedy zdr. pojišťovna se stomatolog.ordinací smlouvu o úhradách za pacienty, je povinnost pouze na ZP, nikoliv na ordinaci, ano ?Děkuji

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Přidáno: 09. 09. 2025, 12:20
| Naposledy upraveno: 16. 09. 2025, 15:44
| Komentáře: 0

Pokud se změní společníci ve společnosti s.r.o. - dochází k automatickému propisu změny z obchodního rejstříku do evidence skutečných majitelů?

user avatar

Ověřený uživatel

10 let s VL

user avatar

Ověřený uživatel

10 let s VL

Přidáno: 09. 09. 2025, 12:06
| Naposledy upraveno: 16. 09. 2025, 15:43
| Komentáře: 0

Máme uzavřenou smlouvu se státní institucí na kontrolu střech po dobu 10 let, 1 kontrola/rok. Jedna kontrola za 6tis Kč bez DPH. Tzn. že musíme mít uvedeno v Registru smluv, protože hodnota smlouvy je 60tis Kč (10 x 6.000,-Kč)?

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

3 roky s VL

Přidáno: 09. 09. 2025, 11:14
| Naposledy upraveno: 16. 09. 2025, 15:43
| Komentáře: 0

Přijatá faktura za odpadové hospodářství - jednatel nesouhlasí s cenou a zatříděním směsného odpadu- jak postupovat? Vážní lístky – Příjemky za odpad podepsané řidičem, zaměstnancem firmy - ukrajinské národnosti, který nezná kódy odpadu. Objednávka z naší strany byla zaslána emailem bez ceny – žádost o uložení stavební suti. Jen pro info Rozdíl v zatřídění: 170107 je směsný stavební odpad, který se týká 1701 (beton, cihly, keramika, stavební suť) a obsahuje různé druhy odpadů jako je beton, keramika, suť a jiné. Cca – 650,-Kč / t 170904 je směs různých stavebních a demoličních odpadů, které mohou být znečištěné nebo obsahovat nebezpečné látky jako je YTONG, sádrokarton, kovové materiály, nebo materiály obsahující rtuť či PCB (polyklorované bifenyly) Cca- 1350,-Kč /t Nám samozřejmě účtují Kód 170904 Jednatel rozporoval fakturu hned jak přišla emailem Žádal o zaslání fotografií kde v našem odpadu byly tučně zvýrazněné látky. Připomínal, že stavbu osobně kontroloval a při demolici tam nic takového nebylo. Dodavatel s ním odmítá reklamaci řešit, řekl, že vážní lístky máme podepsané. Děkuji

user avatar

Ověřený uživatel

10 let s VL

user avatar

Ověřený uživatel

10 let s VL

Přidáno: 09. 09. 2025, 10:13
| Naposledy upraveno: 16. 09. 2025, 15:43
| Komentáře: 0

1/ Účetní účtuje, ale přiznání podepisuje jednatel a odesílá sám DS. Kdo je zodpovědný? 2/ Smlouva o Návrhu příznání DPH, DPPO...Kdo zodpovídá? 3/ Má být GDPR ve vztahu účetní firma a klient PO, z jakého důvodu?

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

user avatar

Ověřený uživatel

2 roky s VL

Přidáno: 04. 09. 2025, 14:55
| Naposledy upraveno: 16. 09. 2025, 15:42
| Komentáře: 0

Dobrý den, neuspěli jsme s odvoláním u Generálního ředitelství cel se sídlem Praha 4 a budeme dávat žalobu k soudu . Rozumím tomu, že na podání Žaloby ke krajskému soudu máme dva měsíce ? Celý případ jsme řešili s Celním úřadem Pardubice, prostřednictvím něhož bylo podáno i odvolání. Ovšem nově spadáme pod Celní úřad v Liberci (reorganizace Celní správy- odkaz zde https://celnisprava.gov.cz/cz/celni-urad-pro-kralovehradecky-kraj/tiskove-zpravy/2025/Stranky/Celn%… ) Myslím si správně, že podáme žalobu ke Krajskému soudu v Pardubicích? Kam spadá i dotyčný podnikatel sídlem firmy ? Děkuji za odpověď

00:00:05 Dobré dopoledne, dámy a pánové, já jsem moc ráda, že jste si dnes našli čas na školení, školení s právní tematikou, ve kterém bychom si měli představit takový úvod do práva, právních předpisů, se kterými se setkáte, ať už je vaše praxe jako účetní, jako daňový poradce nebo obecně třeba ekonomická, jakéhokoliv směru, ale v podstatě i kdybyste třeba s účetnictvím nebo daněmi neměli tolik společného, tak by ten dnešek měl přinést takový ten právní základ, abyste se v právu, abyste se v právu neztratili.
00:00:44 Moje jméno je Tereza Krupová, působím na Ministerstvu spravedlnosti a zároveň právě lektoruji právní školení, právní kurzy, zejména se zaměřením na neprávníky a specificky i právě třeba ekonomické, ekonomické profese.
00:01:02 Pokud byste měli jakýkoliv dotaz, poznámku, tak mi klidně pište nebo pište ty dotazy tak, jak tady bylo uvedeno před zahájením, já na dotazy budu odpovídat buď po přestávce tak, jak je zvykem, případně samozřejmě, kdybych tady zaregistrovala nějaký dotaz třeba k aktuálně probíranému, může se stát, že třeba na něj odpovím ihned, pokud prostě se to bude zrovna hodit, takže určitě se ptejte. Dopředu neslibuji tedy, že budu vědět stoprocentně odpovědi na všechny, všechny otázky.
00:01:38 Pokud bych nevěděla hned, tak samozřejmě vám ten dotaz zjistím a pošlu, pošlu třeba potom e-mailem, protože jak se říká často, dva právníci, tři právní názory, tak ono opravdu v právu je ne všechno úplně, úplně jednoznačné, takže si tady nebudu hrát úplně na děda Vševěda, ale raději tu svoji odpověď, odpověď ověřím.
00:02:03 Jinak to, co máte nebo to, co vám tady promítám, ty, ty materiály, které máte k dispozici, jsou určitou osnovou, uvidíme, jak, kam, kam všude se dostaneme, záleží také na množství, množství dotazů, ale co bychom si nebo co bych byla ráda, abychom, abyste si z toho školení odnesli, je nějaká ta základní orientace v právu, v právních předpisech, abyste věděli, pokud jste účetní, daňový poradce, vlastně na jaké třeba základní právní předpisy si máte dát pozor, jak v nich vyhledávat, jak třeba, jaký mezi sebou mají vztah, protože to také není vždycky úplně jednoznačné, kdy, kdy má přednost zákon,
00:02:48 kdy má přednost vyhláška, jak do toho třeba působí mezinárodní právo, takže na toto se podíváme. Nechci tady určitě nějak jako zabředávat do právní teorie, ale spíš prakticky si ukázat, proč vlastně třeba to právní dělení je významné, v čem se liší třeba veřejné, soukromé právo, v čem se liší hmotné, procesní právo atd.
00:03:11 Dalším významným bodem našeho dnešního povídání bude otázka vymáhání práva, dotkneme se právě situací, ať už třeba soudní řízení a toho, jak fungují soudy, jaké soudy máme, k čemu jsou, k čemu jsou a nejsou oprávněny, jak se právě třeba soudní řízení liší od řízení správního, které právě třeba znáte z praxe s finančními úřady nebo třeba celními úřady, tak jak se bránit, jak se bránit ve správním řízení oproti tomu, jak se bránit třeba soudní cestou a ukážeme si i, jaké další orgány na ochranu práva máme, ať už je to třeba finanční arbitr a další.
00:03:53 Takže takové ty základní body k soudním řízením a vůbec typům vlastně třeba i opravných prostředků, toho, kam se kdy obrátit a potom také si dáme nějaké základní takové návody, jak se podává žaloba, když budete potřebovat jít k soudu, jaká jsou pravidla, vlastně na který soud nebo vůbec na který orgán se obrátit a jakým, jakým způsobem.
00:04:19 Dotkneme se také problematiky právnických osob, zejména z toho pohledu obchodních korporací, tam si spíš ukážeme nějaké základní dělení, nebudeme úplně dopodrobna probírat jednotlivé podnikající právnické osoby, protože to by vydalo na několikadenní školení jenom toho, kdybychom si tady povídali o akciové společnosti a společnosti s určením omezeným, takže spíš takový exkurz, navážeme si to na podnikání, jeho typy, dělení a pak jsem tady ještě dodala, uvidíme, oproti tomu základnímu přehledu, který jste měli vlastně v rámci obsahu toho školení, tak jsem tady dodala ještě takovou nadstavbu,
00:04:59 pokud na ni zbyde čas, a to jsou věci a jejich dělení, protože tam zase také se liší vlastně takové to právní dělení od třeba dělení v účetnictví, v daních, takže problematika třeba stavba jako součást pozemku apod. Ale jak jsem říkala, uvidíme, jak, jak na tom budeme s dotazy a kde se třeba více, více zdržíme apod. Tak, nebudu už tady to prodlužovat a pojďme se vrhnout do té první oblasti, a to jsou právní, právní předpisy.
00:05:36 Kdybychom se podívali do právního řádu, tak zjistíme, že jsou tam jako tisíce různých typů právních předpisů, ať už se jedná o zákony, ať se jedná o vyhlášky, nařízení, pak totéž máme, nebo ať už se jedná třeba o nařízení vlády, vyhlášky ministerstev, pak máme ale třeba nařízení ještě obecně, obec, třeba obcí nebo krajů, to znamená územní samosprávy, máme vyhlášky měst a obcí apod., takže není úplně jednoduché se vlastně v tom, v tom nějak vyznat a i proto jako je nutné alespoň částečně to právo začít nějak škatulkovat, nějak si ho rozdělit, protože vlastně bez toho, abychom se podívali,
00:06:21 když máme nějaký právní vztah, s někým máme uzavřenou smlouvu nebo máme nějakou povinnost, platit daně, vést řádně účetnictví, tak proto, abychom vůbec zjistili vlastně, jako jaké odvětví práva nebo co za právní předpis na nás dopadá, tak musíme prostě vědět, v které části práva se vůbec nacházíme.
00:06:43 Základní nebo toho, jak můžeme nahlížet a dělit nebo nahlížet na právo a dělit ho, jako je více těch možností, ale já jsem tady vybrala takové ty základní, nejpraktičtější, a to je v první řadě dělení práva na veřejné a soukromé, protože vy, ať už jste účetní nebo daňoví poradci, tak vlastně můžete podle jako typu vztahu, jste jak třeba v tom veřejném právu, tak ale i se vás dotýkají normy práva, normy práva soukromého. Veřejné právo je možné definovat nebo popsat tak, že je to vlastně oblast práva, kde platí vztah nerovnosti.
00:07:28 Jinými slovy, já jako člověk nebo já jako právnická osoba, to znamená nějaký řekněme subjekt je osoba, musí v podstatě dělat to, co mu stát nebo zákon nebo právo obecně řekne. Je to vztah nerovnosti proto, že já si nemůžu vybrat, jestli se tam tím budu řídit nebo nebudu řídit. Typickými tedy veřejnoprávními předpisy jsou právě třeba předpisy daňové nebo předpisy, které mi říkají, jak mám vést, jak mám vést účetnictví. Já si nemůžu vybrat, jestli ano nebo ne. Prostě stát mi říká, že to takto bude a i dokonce jak to bude. Já si nemůžu vybrat, jestli, jaká bude sazba mé daně z příjmů.
00:08:13 Je to prostě něco, co stát jednoznačně, jednoznačně definuje a upravuje. Stejně tak jako si nemůžu vybrat, že když tedy, já nevím, když se dopustím nějakého trestného činu, tak jako jestli, jestli za to budu trestána, budu soudně stíhána nebo ne.
00:08:33 To veřejné právo, prostě pro veřejné právo platí ta nerovnost, ta pravidla, kdy prostě stát tady z té pozice moci něco stanovuje a ostatní se tím, se tím musí řídit, proto do toho trestního prá, tedy pardon, do toho veřejného práva patří vlastně veškeré takové tyto normy, ať už prostě ty, které mi stanovují některé přesné povinnosti, od kterých já se ale nemůžu odklonit, takže ať už jsou to ty předpisy třeba sociálního zabezpečení, finančního práva, právě ty daňové, účetní předpisy, právo trestní třeba, ale také předpisy obecně správního práva. O správním právu ještě tady bude řeč.
00:09:15 Správní právo je vlastně takové právo, které upravuje postup jakéhokoliv úřadu, ať už je to finanční úřad, ať už je to právě třeba celní úřad, ale nebo, ať už je to jakákoliv, já nevím, támhle matrika, městský úřad, prostě kam si jdete něco vyřídit, tak vlastně i toto, to řízení, vlastně ty postupy toho, co může úředník, jakýkoliv úředník dělat nebo nemůže, jsou normovány právě těmi předpisy správního práva a ony pak také určují, co se stane, když prostě něco neuděláte, co se stane, když nepodám daňové přiznání, co se stane, když, já nevím, nebudu, nebudu mít občanku, co se stane,
00:09:56 když překročím třeba povolenou rychlost na silnici, to mi zase, dopadají na mě nějaké, nějaké sankce. Ty sankce z pozice toho veřejného práva jsou právě takové, že opravdu ony chtějí trestat, protože když nesplním, nevedu řádně účetnictví, neplatím, neplatím daně, páchám trestný čin nebo spáchám nějaký přestupek, tak tou sankcí, to, co vlastně se mně stane, je to, že mě stát nějak chce, nějak chce potrestat. Takže to je ten balík těch veřejnoprávních norem, veřejnoprávních předpisů a vlastně jedna ta odnož práva a pak tady máme druhou, a to je právo soukromé.
00:10:43 Pokud jsme si u toho veřejného práva řekli, že stojí na nějakém principu nerovnosti, já si nemůžu vybrat jestli něco budu nebo nebudu dělat, prostě pokud něco dělám, tak to musím dělat tak, jak mi to říká, říká ten zákon, tak u soukromého práva platí to, že naopak jsme si rovni s tím, v tom právním vztahu.
00:11:05 Typickým příkladem soukromoprávního vztahu je třeba smlouva účetního s jeho, s jeho klientem nebo vlastně jakákoli, téměř jakákoli, jakákoliv smlouva, protože ve smlouvě je, za prvé je jenom na mně, jestli smlouvu uzavřu nebo neuzavřu, je na mně, do určité míry samozřejmě, co v té smlouvě bude, jo, jasně, nesmím se v té smlouvě dopouštět třeba trestného činu nebo nějaké protiprávní činnosti, ale obecně ten obsah smlouvy je na mně, na nás, jakou si určíme, jakou si určíme splatnost, jakou si určíme cenu, to je prostě na mně.
00:11:46 To je ta soukromoprávní rovina, ta rovina rovnosti a nikdo, řekněme, nám do toho nemůže, nemůže zasahovat a říkat nám, jestli to, jestli ta smlouva má být, já nevím, písemná, jestli má být ústní, prostě je to na nás, jak jako my, co my cítíme, jak si myslíme, že si to později třeba u soudu, u soudu vymůžeme.
00:12:05 Takže soukromé právo, základ ta rovnost, rovnost stran s tím, že vlastně takovým tím základním, řekněme, soukromoprávním odvětvím je právo občanské nebo občanský zákoník potom, jakožto ten hlavní právní předpis, který vlastně upravuje i, nebo velkou tu část smluv, smluvního práva, stejně tak potom na občanský zákoník navazuje zákon o obchodních korporacích, který upravuje právě podnikající právnické osoby. Proč je to soukromé právo?
00:12:41 No protože je na mně, na vůli toho, na vůli každého z nás, jestli si třeba založí s.r.o., jestli, jestli bude podnikat jako, jako živnostník, jestli s někým uzavře smlouvu nebo ne. Takže ten základ, to, vlastně to, že si můžete založit společnost, že si můžete uzavřít smlouvu, je to soukromoprávní odvětví. A ještě, v čem se to právě liší od toho veřejného práva?
00:13:08 U veřejného práva jsem říkala, že vlastně tou sankcí za to případné porušení toho, že někde něco pozdě zaplatím, neudělám to, překročím nějaký, nějakou povinnost, je to, že mě stát nějak trestá, ať už pokutou nebo samozřejmě pokud se dopustí trestného činu, tak třeba půjdu, za to můžu jít do vězení, tak u soukromého práva, když poruším smlouvu, nezaplatím vám, budu váš klient a nezaplatím, tak sankce není, že by mě někdo dal, dal do vězení, to je takový mýtus, že existuje vězení pro dlužníky, to už není, to bylo někdy ve středověku, ale když někomu dlužím peníze, tak za to nejdu do vězení,
00:13:47 nemůžu za to jít do vězení, ale tou sankcí je nějaká náhrada škody, nějaká reparace, to znamená zpravidla musím platit tu dlužnou částku a nabíhají mi úroky třeba. Samozřejmě v tom soukromém právu může být i jako jiný typ porušení toho vztahu, můžu, já nevím, někomu něco rozbít, zničit, porušit, tak potom tou sankcí je právě zase ta reparace, náhrada škody v tom smyslu, že, já nevím, nějakou věc opravím, dám nějaké nebo ji pomůžu prostě nějak, nějak nahradit, ale není to tak, že bych, že by mi hrozila prostě ta veřejnoprávní sankce typu třeba právě té pokuty.
00:14:32 Takže to je to základní dělení, veřejné, soukromé. Jasně, není to stoprocentní. Ve spoustě těch vztahů se nám tyto dvě roviny prolínají.
00:14:42 Můžu jako, nebo typickým příkladem je třeba pracovní právo, kdy vlastně stát hodně reguluje, co vůbec třeba v pracovní smlouvě smí být, nesmí být, co smí zaměstnanec, co musí zaměstnavatel, takže byť se uzavírá pracovní smlouva, je upravena v občanském zákoníku nějaká část, tak pak máme zákoník práce, který je někde prostě na poli mezi tím soukromým a veřejným právem, protože je tam regulace třeba minimální mzdy, je tam přísná regulace třeba bezpečnosti, ochrany zdraví při práci apod., ale zase, to je jakýsi, jako to, co konkrétně budu dělat, kolik za to budu brát apod.,
00:15:24 v těch mezích už je potom na dohodě, na dohodě stran. Takže dělení veřejné, soukromé. A pak tady mám druhou, druhou kategorii, dělení na hmotné a procesní. To taky zase někdy se to plete nebo proč je to spíš dobré vědět a znát? Je to proto, že když budete někdy hledat něco v nějakém právním předpise, tak minimálně ten základ, jestli, jestli hledáte hmotu nebo proces, je poměrně významný, abyste nehledali úplně jako v jiném předpise a někde se neztratili. Hmotné právo obecně je takové právo, které nám reguluje to jakoby, co má, co má být, co platí.
00:16:09 Já jsem si tady připravila příklad, zákon o obchodních korporacích, který říká, že nejvyšším orgánem v osobní společnosti jsou její společníci, to znamená v osobní společnosti, to je třeba veřejná obchodní společnost, v kapitálové společnosti valná hromada, v družstvu členská schůze. Takže to je prostě, to je tzv. hmotné právo, protože nám říká to pravidlo. Vedle toho máme procesní předpisy a zase, vybrala jsem tady příklad z o. s. ř., který říká, kdy o věci rozhoduje Krajský soud v prvním stupni a teď jsou tam nějaká pravidla.
00:16:52 Už jenom, když se na to podíváme, tak ten, ten o. s. ř., tady prostě ta část, ten § 9 nám vůbec neříká jako, co, co má být jakoby v tom smyslu hmotněprávním, jaká jsou pravidla, ale ten o. s. ř., to procesní právo mi říká, kam se obrátit, když budu mít nějaký problém z toho hmotného práva, to znamená říká, jaký soud vůbec to bude řešit a jak ho pozná. Ano, našli bychom tam pak dal, další ještě ustanovení o tom, jak, já nevím, podle, jak se to určuje, jestli třeba podle místa bydliště se bere ten soud nebo prostě podle nějakého jiného kritéria u zase specifických třeba typů případů, příkladů.
00:17:40 Takže hmotné právo je prostě takové, které mi reguluje ten základ, mi říká, jak má vypadat smlouva nebo kdy je smlouva neplatná, kdy musí být třeba smlouva písemná, prostě ten, ten základ a procesní právo mi říká, kam se obrátit, když budu mít, řekněme, spor, problém a reguluje to prostě postup ať už soudů anebo právě třeba i těch správních orgánů, protože já ne vždycky musím mít jenom spor ve smyslu toho, že prostě s klientem uzavřu smlouvu a ona nám nefunguje a nejsme schopni se domluvit, takže jdeme, jdeme o úroveň dál a žalujeme se, ale může to být také, že já třeba nesouhlasím s tím,
00:18:26 jak o mně rozhodl správce daně, nesouhlasím s tím, jak o mně rozhodl třeba celní úřad v řízení nebo prostě dostanu nějakou pokutu od úřadu za cokoliv, třeba živnostenského úřadu, tak já mám právo obrátit se na příslušný nejdřív úřad a podat prostě odvolání třeba proti tomu rozhodnutí a pak mám právo ještě právě třeba proti tomu odvolání podat i žalobu, žalobu k soudu.
00:18:56 O tomto si ještě budeme, budeme ještě říkat a úpravu nebo jako říkat si, kdy je nebo jaký je rozdíl mezi tím správním řízením a správním soudnictvím, ale vlastně ten základ, pro teď, je důležité pro mě toto dělení, kdy vlastně, když se potřebuji podívat, kam nebo do právního předpisu, který mi bude říkat jako kam se obrátit, jaké jsou lhůty vůbec třeba k podání nějakého návrhu na něco, jak třeba ten úřad nebo ten soud třeba provádí dokazování a prostě obecně tohleto, ten, ten postup, tak se musím dívat do procesních právních předpisů.
00:19:38 Ty procesní předpisy poznám nejlépe podle toho, že v sobě mají slovo řád, protože vlastně máme asi tři nebo čtyři základní typy, máme ten o. s. ř., to, ten upravuje ten postup soudu v případě, typicky v případě sporu z toho soukromého práva, takže pokud se nedohodnu ohledně smlouvy nebo někomu způsobím, způsobím škodu nebo mám nějaký problém právě třeba, který se týká třeba obchodních právě korporací, podnikání, tak řeší to ten o. s. ř.
00:20:17 Potom máme trestní řád, tam je to asi celkem jako nejlépe asi představitelné, ten mi reaguje na trestní zákoník, který mi říká, ten trestní zákoník mi upravuje to hmotné právo, to mi říká, kdo může být pachatelem trestného činu, jaké jsou tresty atd., ale trestní řád mi říká, který soud to řeší, jak se můžou, jak se podává nějaké odvolání, kdo pak případně, kam, kam se pak můžu dále ještě obracet apod., jaké jsou zase, jaké jsou lhůty atd. Takže tady ten trestní řád. A potom máme správní řád.

Celý přepis si můžete zobrazit po zakoupení školení.

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:59

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:53

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:52

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:52

velmi zajímavé téma :)

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:51

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:51

Děkuji za srozumitelný a přehledný výklad a perfektní výkon paní lektorky.

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:51

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:51

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:47

Perfektní výkon lektorky. Děkuji

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:47

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:47

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:47

Perfektně podaný webinář. Děkujeme

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:46

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:46

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:46

Děkuji za skvělý a užitečný webinář.

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:46

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:46

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:45

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:45

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:45

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:45

Výborné. Děkuji

user avatar

Ověřený uživatel

user avatar

Ověřený uživatel

Přidáno: 09.09.2025, 13:44